Novembermörkret är kompakt

Imorgon börjar polarnatten i Sverige 

Några veckor före vintersolståndet drar nu den så kallade polarnatten söderut över Sverige. Den når Treriksröset den 1 december och släpper nordligaste Sverige först till den 11 januari 2023

Men hos mig har den redan börjat sedan flera dagar tillbaka.

För nattlampan vi har i hallen har inte slocknat om dagarna på flera dagar.

(null)

Det är grått o trist väder o det är svårt att hitta energi o glädje i tillvaron.

Så det gäller att ha lite fantasi o ta för sig av det som erbjuds.

Så i måndags bjöd jag över mig själv på em-kaffe till vänninan o vi pratade bort ett par timmar. Så välbehövligt 🥰

(null)

Igår tisdag bestämde jag mig på morgonen att det var pysseldag då blommorna skulle skötas om, mina November-kaktusar är min stolthet just nu, det fanns tvätt som skulle både tvättas o vikas, hundarna skulle ha sin vecko-översyn o efter lunch dagens höjdpunkt skidskyttet på teve började äntligen på riktigt.
(null)
Idag onsdag verkar det om möjligt vara  ännu gråare utomhus 
så det är tur att adventsstakarna lyser upp tillvaron o fönstren,
annars vete sjutton 
(null)

Jag bestämmer mig mig snabbt för att idag skall "kris-skåpet" gås igenom.
Det är dags att kolla utgångsdatum på allt som står där. 
Sagt o gjort o det enda som Stefan tvingas äta upp redan nu är en påse skorpor som hade utgångsdatum i Jan. -23
(null)

Trodde aldrig i min vildaste fantasi att jag skulle behöva tänka på att skaffa en vevradio/nödradio
lägga upp ett nödproviant-förråd, skaffa en powerbank,
se till att ha en eldstad utomhus att kunna laga mat på utifall mot all förmodan elen skulle slås ut,
eller ens fundera på krig, energikris, eller riktigt dåliga tider. 
(null)
Men nu är det så o jag/vi har anpassat oss till situationen.
Jag tycker att jag är väl förberedd utifall….o har följt MSB-s föreskrifter till punkt o pricka.
(null)
Nåväl nog om kristider o annat mörker…
lingonsylten var på upphällningen,
så det var dags att koka lite ny av bären från frysen.
Så gott det är med nykokt lingonsylt, jag fick lov att äta havregrynsgröt med den nykokta sylten till kväller…
riktigt mumsigt!
(null)
Sedan i väntan på att min hus-läkare skulle ringa mig vid fyra-tiden
kunde jag bara inte gå o vänta 
så jag snodde ihop en deg till frö-knäcke
idag hade jag turen med mig o brödet blev supergott o sprött.
Så summa sumarum vilken bra dag trots allt.
Det gäller att hitta guldkornen i tillvaron i Novembermörkret.

Kommentera inlägget här :