Grycken har sköljt


(null)
Grycken har sköljt o isen är på väg genom dammen 
o ner o ut genom turbinen (null)
Här ligger den på "kö" vid dammluckorna
ett mäktigt o vackert skådespel 
(null)
Mer is är på väg genom kanalen
den knastrar o gnirkar där den kommer flytande.
(null)
Våren är här på riktigt nu
det är så ljuvligt med fågelkvitter 
o en värmande sol i ryggen där vi går.
(null)
Lite tråkigt bara att lille Brunos skadade tass har fått lite skavsår
förmodligen har det kommit sand i hans sko på promenaden 😳
som skavt hål,
för gatorna är ju inte sopade ännu o det är massor av sand o grus i år.
Han är dock jätteduktig o låter mig tvätta o sköta om såren så de läker fint o vi hoppas slippa nån svårare infektion.
Så vi är nog snart på banan igen.
(null)
De har fått det jättebra här hemma nu också 
nu när de kan gå fritt ut o in på bakgården
Att hägna in kan vara det bästa vi gjort på hela tomten, känns det som, 
detta trots att vi slitit så hårt i flera år 
för att få någorlunda ordning på den.
För med nästan noll matjord o mest sprängsten o fyllnadsmassor,
o med en ogräsväxtlighet som höll på att knäcka oss, 
har det varit allt annat än lätt att få nåt att bli vackert o tilltalande.
(null)

Till o med så jag tycker min torkvinda är vacker idag,
så nöjd är jag med inhägnaden
Att kunna hänga ut tvätten 
är ett av det bästa som finns,
för doften när man tar in den torra tvätten är oslagbar. 
(null)
Nu väntar jag bara på att gräsmattan skall hämta sig efter vintern 
o bli grön o frodig igen
Samt att de perenner som inte frusit ihjäl i vinter, 
skall slå ut i blom o glädja både mig o alla vårhungriga humlor o bin.
Vi måste värna om våra insekter 
för utan dem klarar vi oss inte.



(null)

Kommentarer :

#1: Anonym

Va kul att det blev så bra med staketet, toppen!

skriven

Kommentera inlägget här :