Vi är på gång igen....

vi har börjat träna igen på lilla gymmet på Sunds-gården,
Eva o jag
två gånger i veckan, ca. en o en halv timme varje gång
Idag var det dags igen o de var två trötta lätt slitna tanter
som möttes upp i omklädningsrummet.
Båda suckade vi djupt men bet ihop o gick in på gymmet
vi kom ut därifrån en o en halv timme senare 
o märkte att livsandarna kviknat till o att energin var tillbaka.
Vi gick sedan helnöjda o glatt pladdrande därifrån.
Säga vad man vill om styrke-träning, 
men gott gör den i lite slitna damers kroppar.
som ni ser behövs träningen då det ofrivilliga träningsuppehållet
pga Covid19, julmaten samt jul-chokladen 
fortfarande ligger som mjuka dåligt pumpade däck runt midjan.
Jag som brukar ha sån disciplin har tappat det ett tag
tröstätit, fikat o även smusslat i mig en o annan godisbit
Resultat visar sig på vågen i form av 2,5 kilo upp, 
så jäkla onödigt, då jag redan mår så dåligt i själen.
Det dåliga måendet har dock inte bara varit av ondo
eftersom jag nu maniskt har döstädat, vårstädat,
rensat ur o ut i absolut varenda skrymsle i huset.
Så otroligt tillfredställande det är
att öppna garderoben eller köksskåpet
o allt är skinande blankt, står rör-rakt o luktar Ajax.
mest glad blir jag åt den förbaskade frysen
som jag måste frosta av varannan till var tredje månad
att även den är isfri o genomgådd
så inget gammalt ligger där o skramlar.
Sedan är det ju svårt att inte få ett litet leende på läpparna
när äntligen solen tittar fram
o det är gudabenådat vackert utanför fönstret.
 
Enda smolket i bägaren är just fönstren
som är alldeles gråprickiga av allt grådask o regn
som vi haft i stort sätt ända fram till nu.
Men just den detaljen väljer jag att bortse ifrån,
för att putsa dem tänker jag inte göra föränn till våren.
För så långtråkigt får jag nog inte
så jag traskar ut i vinterkylan som äntligen kommit
o försöker mig på att få dem rena trots minusgrader.
Nu väntar snart en kvällsrunda med Olle o Stefan
runt den vackra dammen nere på bruket
då jag behöver gå av mig lite mölksyra ur benen
sedan träningspasset tidigare idag.
Ikväll är det tänkt att det inte blir nåt godis som tilltugg till TV tittandet
utan endast några trista nyttiga morots-stänger
som står i ett vattenglas i kylen o väntar på att bli uppätna.
Gu`så trist det låter o verkar.
Skulle tro det blir en tidig kväll för mig
bara för att få slut på "lidandet"
men det gör inget för det är fler i familen som är kvällstrött.
Så troligtvis får jag i vanlig ordning sällskap. 💝
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :