Påsken kan firas olika

veckan kom o gick
allt som vanligt i en hiskelig fart
 
 
Staffan o barnen dök upp i Måndags
de trotsade Nordanvinden på minigolfen vid kiosken
innan de försvann vidare till Hedemora på Tisdag eftermiddag
 
 
som vanligt försökte Casper hindra gästerna från att åka
då han avskyr Hejdå o avsked
Junior känner lite lika men visar det inte lika tydligt
 
 
onsdagen ägnades åt Påskstädning o helgmats-inköp
det snöade av o till vilket meteorologen lovat
 
plötsligt var det Skärtorsdag men innan vi gjorde helg
tränade vi som vanligt, Eva P o jag ty för det finns inga ursäkter
 
 
o att vi hade så många söta Påskkärringar här på bruket
det hade jag inte en aning om
för på sena eftermiddagen plingade det oavbrutet på dörren
o så förväntansfulla de små liven är inför vad "godispåsen" skall innehålla
de nästan "kastar på en" de söta Påskkorten de ritat
bara för att få dyka ner o välja "det godaste" 
tur att jag provianterat massor av "Häx-godis"
annars hade jag väl fått en full-tankad kvast som straff
som stått o väntat utanför dörren 
 
jag hade ju ställt in resan till Blåkulla i år
eftersom det var så hiskeligt kallt ute
för jag var rädd att få blåskatarr 
det var faktiskt riktigt skönt att slippa ut o flyga
måste jag säga, jag satt hemma vid öppna spisen istället
o hade det varmt o gott
sen fick "kärringarna" tycka vad de ville om det 
 
 
Långfredagen var en sorgelig syn
det snöade om vartannat o var buskallt
 
 
men Stefan hittade man ändå på vedbacken
han hade bestämt sig för att göra färdig veden nu i helgen
o så fick det bli oavsett väder o vind
 
 
jag roade mig med att baka lite
det blev Irenes-godaste-frallor o det blev Kesella-limpa
o så nåt mysko bröd bakat på Durra-mjöl
god smak,  men annorlunda 
dock lite svårbakat o mycket lång jäsning hela tre timmar
 
 
det är härligt med Stjärnsund på många sätt
såhär lagom till Påsken börjar sommmargästerna dyka upp igen
o inget undantag det här året heller
bruket lever upp igen efter vinterdvalan
överallt donas o fejas det i stugorna
"kiosken" har varit välbesökt o många kända ansikten har jag mött
det har passerat fullt med bilar ute på vår annars så lågt trafikerade väg
folk har promenerat förbi, mest de med hund förstås
o så har vi ju de idoga motionärerna
som springer varv efter varv runt Klacken
 
nu går vi mot sommar, sol o värme
o en befolkning som ökar 10 gånger ursprunget skulle jag tro
o det är just att det skiftar så, som jag gillar
för under vinterhalvåret är vi drygt 200 tappra själar 
vilket passar mig alldeles utmärkt då
men nu längtar jag efter alla bekanta ansikten
o att få öppna Loppisen vilket generar i massor av härliga möten
sen är det så mycket annat skoj som händer under sommarhalvåret
det återkommer jag till lite längre fram
 
 
Påskaftonen eller Lördagen var lika sorgesam den
det snöade, solen sken, det snöade, osv
o småfåglarna är tacksamma för att jag matar dem fortfarande
 
jag hade innan Påsken bestämt att jag skulle skura rent i kylskåpet
nu blev det inte så, men på Påskaftonen hände det
så nu blir jag pirrande glad
varje gång jag öppnar kylskåpsdörren
nästan så jag går dit bara för att kolla
att det fortfarande är gnistrande rent o allt står på sin plats
så har ni inget för er på nästa helgdagsafton
storstäda i kylskåpet, gör kliniskt rent o bakteriefritt
det gör gott i själen kan jag lova 
sedan att de hemska avloppen i dusch o bad 
åkte med på "köpet" gör inte saken sämre
för det är om möjligt en ännu bättre känsla att ha avklarat
så Påskaftonen för mig blev en toppendag, 
fast så här på pränt ser den dötrist ut
 
 
eftersom vi inte hade "tid" att träna i tisdags
hade vi bestämt oss för att ta det på söndagen, helg eller ej
så sagt o gjort, inga dåliga ursäkter här inte
men det var vi tämligen ensamma om
då nog många var trötta o dästa efter all påskmaten
men Eva o jag hade bestämt oss, o så fick det bli
o idag måndag har jag träningsvärk på ställen jag inte trodde fanns
 
 
alla sätt är bra att fira påsken på
att grovstäda blev mitt sätt i år,
då barnen redan varit hem tidigare i veckan,
Stefan var på vedbacken,
o hundarna mest valt att ligga i värmen framför brasan
som brunnit varje dag denna helg
 
 
avslutar med en liten "påminnelse"
som jag verkligen gillar
o som jag ständigt jobbar på/med
 
 
 
frid Irene

Kommentarer :

#1: ina

<3

skriven

Kommentera inlägget här :