min viktresa började den 1 januari 2016

bestämde mig för att inte äta socker 
eller annat skräp under ett år
 
så började det hela, alltså som ett Nyårslöfte =) 
 
det gjorde "ont" i början,men gick snabbt över
 
var till VC den 6 Januari för provtagning o nytt recept
min ordinarie läkare var ledig så jag fick en jag haft tidigare
o hon är det bästa som hänt mig 
min klåda o mina utslag undrade hon försynt över
hon ville ta ett blodprov då jag svarat att Kortison o Histaminer
var det jag tog mot det
eftersom man inte luskat ut på Hudkliniken vad jag led av
en vecka senare ringer hon
säger med HÖG röst
sluta med allt som innehåller det minsta lilla gnutta Gluten
du är hyper-intolerant mot det
därifrån kommer absolut din klåda, trötthet, uppkördhet o ledbesvär
 
5 månader senare konstaterar jag nöjd
att så är fallet,
för jag MÅR SÅ BRA !
har inte haft ett enda migränanfall heller
sedan jag slutade, bara det är en högvinst
 
i o med allt detta nya
lade jag om kosten helt
 
först testade jag LCHF
det gick inte alls, fick halsbränna o mådde tjyvens
magen bråkade o gaserna skall vi inte ens ta upp här =( 
 
gick då över till helt vanlig ca. 1000-kalorier om dagen-kost
sånt som fettförespråkarna kallar för "fettskrämd"-mat
 
äter ingen som helst pasta, ris eller potatis
utan bara stora portioner grönsaker till måltiderna
väger upp 100 g Protein
som jag tillagar ganska fettsnålt
mest fisk o fågel,
rött kött endast undantagsvis
o toppar med 3 msk salladsdressing på det
den jag för dagen gillar mest,
kollar bara antal Kalorier först så jag vet o kan räkna på det
 
jag bakar Glutenfritt gott bröd som jag äter till frukost
med en god mjukost/bredbar leverpastej o gurka på till kaffet
alltid bara en skiva,
men är jag alltför hungrig slinker ett ägg med
eller en eller två Riskakor
eller förresten alltid de dagar då jag styrketränar
vilket är två dagar i veckan
 
äter en frukt om dagen, gärna Banan
 
o som mellanmål 5-6 riskakor m mjukost o gurka på
 
blir jag riktigt sugen på något
lyxar jag till det med Melon 
en ordentligt portion så jag blir nöjd o belåten
 
är noga med att dricka vatten till alla måltider
o tar gärna en whisky till helgen
det unnar jag mig
 
har till dags dato gått ner 14,6 kilo
o har inte gått hungrig en enda dag
 
 
hur som helst är mår jag hur gott som helst
har energi jag inte sett röken av på snart 15 år
 
 
sover gott om nätterna o tränar regelbundet
det är en ny Irene som klivit ut ur dimman o fram i ljuset
o min garderob börjar bli oroväckande tom
 
 
jag har nämligen gjort mig av med alla för stora kläder
för jag tänker inte växa i dem igen...Punkt !
 
o jag köpte en jättefin sommarklänning igår,
gått ner från stl 46/48 till 40, det känns så GOTT
nästan så jag kände mig fin till o med =)
 
måste bara avsluta dagens inlägg med ett drama
som utspelade sig på baksidan av huset idag
ute på den "besprutade" åkern
håll till godo 
 
"Hej, grabbar, jag tänkte mig gås till middag ikväll"
 
Ni ser inte mig va, om jag smyger lite såhär från sidan ?
 
Lugn bara lugn, jag tänker bara ta en av Er, så stå still !
 
 Men hörni, det där är fusk, ni kan ju flyga ju =( 
 
Vad skrattar du åt då, passa så jag inte tar dig istället din "skata"
Känner mig faktiskt väldigt deppig just nu....
 
 Frid Irene
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Fyrtiotaggare.com

Nuuuu har jag läst ikapp. Heja dig vad härligt måste jag säga igen :-) kram

Svar: Skillnaden är så stor så det nästan känns övermäktigt ! Är så rädd för bakslag ! Kram
Irene Ek-Andersson

skriven

Kommentera inlägget här :