avslöjande solljus

vårsolen avslöjar obönhörligen husets alla skavanker
fönster som är vintersmutsiga
blommor som har dammiga blad
hundhår som virvlar runt på golvet
dammiga golvsocklar, 
 
 
samt spisfläkt, kylskåp o frysen
 
 
som jag tyckt mig sköta så noga
från fingeravtryck o andra flammiga uppenbarelser
men ack så jag bedragit mig
i vinterskymningen ser allt blankt o fint ut
men den skarpa vårsolen avslöjar ALLT
 
 
tom så det är dammigt på lilla kryddhyllan
ja listan kan göras lång
men jag slutar här annars deppar jag nog ihop
dock finns det glädjeämnen i eländet
som min diskbänk som nästan alltid är skinande blank o ren
det är nåt jag njuter o mår riktigt bra av
 
 
det må vara hur rörigt som helst i huset
men är bänken avplockad, rengjord o skinande blank
är pedanten i mig nöjd
 
nöjd är jag också med att idag ha tränat regelbundet i två månader
har faktiskt inte hoppat en enda gång
men visst är det tur vi är två o samåker till gymmet
annars vete tusan hur det skulle gå med självdiciplinen
eftersom jag är av naturen lat o bekväm
 
Frid Irene
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :