"vill inte"

Sitter med andra koppen kaffe vid köksbordet med tänt ljus
o en galet kelsjuk hund som mår bättre idag.
 
 
Dessvärre vaknade jag sorgsen
 
 
Regnet har just dragit in över åkern,
det är höstväder ute idag
o det börjar bli dags att ta fram värmeljus o vackra ull-pläden.
 
Med hösten kommer mörker, frisk hög luft o kyla
det är min årstid,
då jag brukar må som bäst
både kroppsligt o själsligt
men just idag känner jag mig bara sorgsen 
 
försöker skaka av mig känslan
vet ju att det är så här
 
att den här sorgsenheten kommer o går
men just idag gör den förtvivlat ont
avgrunds-ont
 
klär sakta o motvilligt på mig
gör mig i ordning för morgonrundan
tar fram stövlarna
 
då bryter solen igenom
om så bara för en sekund
men ljuset fanns där
 
hundarna följer motvilligt med ut
fattar inte varför matte absolut måste ut just nu
ändå är det för deras skull jag traskar iväg
 
jag andas in den kalla friska luften
fyller lungorna med livsgivande syre
känner hur livsandarna yrvaket vaknar till liv
pockar på uppmärksamhet
viskar "du lever, du är älskad, du behövs"
 
jag svarar, "jag vet o hjärnan vet"
men frågar "varför känner inte hjärtat det också"
 
Frid Irene
 
 
 

Kommentera inlägget här :