själv..är bäste dräng

dagen har präglats av min envishet
min nyfikenhet  o massor av TUR
 
det började med att jag ringde en servicegubbe
för att beställa hjälp med vårt "smarta-hem" datanätverk
som lagt av o som vi nu behövde få igång
pga av nyinköpt sk.SMART-TV
 
han kunde inte, men sa att jag skulle testa mig fram
vilket jag resolut gjorde
o TAMEJTUSINGEN fick jag inte igång det
glad i hågen kopplade vi in LAN-kabeln från teven i väggen
o vet Ni .....det funkade !!
 
jag kopplade tillbaka vår PING router
där den brukar stå o så länge var allt frid o fröjd
alla lampor lyste o det såg så fint ut
 
glädjen o stoltheten visste inte nån gräns i mig
 
tills jag såg att trots att jag satt i telefonkabeln i port 1
lyste lampan för port 2
??????
 
så nu funkar allt data/trådlöst/TV/apple-TV/iPad/
you name it
men det går inte att ringa på hemtelefonen
eftersom den är bunden till Bahnhofs router
o den vill inte att det skall ringas genom den just nu
 
igår var det kompatibiliteten till TV:ns WiFi som inte ville
idag är det telefonen som krånglar
visserligen ringer vi nästan aldrig på den
men vi har ju abonnemang
o här i byn kan det va bra att ha en hemtelefon
då mobilen ibland inte hittar "ut"
 
men eftersom jag överhettat hjärnan de här tre sista dagarna
i min iver att få allt fungera med ny TV o vårt datanätverk
så tog jag ut "flex-ledigt" på em
o struntar i telefon-jäkeln till måndag
vi skall nog komma överens Bahnhofs support o jag
iaf så småningom ..vi pratar ju inte riktigt samma språk
men brukar hitta en medelväg till slut
o tillönska varandra en bra dag
innan vi avslutar samtalet =)
 
men någonstans långt därinne mår jag så bra
när jag löst elektronikens mysterium
får allt att funka o kan lösa problem
jag inte ens visste fanns
 
har nog varit ingenjör i nåt av mina tidigare liv
eller så blir jag det i mitt nästa
vem vet...
kan ju inte gärna säga att "den som lever får se"
i detta fall heller
 
dessutom har jag nu vågat mig på
att använda min nya matberedare
o den jobbade så tyst o fint
måste använda den imorgon igen
då jag skall göra pajdeg
bara att hoppas att den startar även då
 
nu tänker jag faktiskt ta mig nåt "stärkande"
njuta av brasan Stefan tänt
låta Halloween-maten sjunka ner
o göra gott i kroppen
sitta uppe så länge jag bara orkar
o sappa bland de 179 kanalerna vi har
njuta av HD-teve som Stefan fnyst åt
men som han idag är lätt imponerrad av
för jösses vilken skillnad i bildkvalitet det är
 
HD-kvalitet är en fröjd för ett gammalt översynt öga
o nya ljudet är som musik i gamla lomhörda öron
 
ha nu en fantastisk Halloween
skräm alla ni känner för
men gör det varsamt
 
frid Irene
 
 
kram
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Åsa

:-) Hej! Vår LG-teve fungerar inte heller med WiFi utan bara om man trugar den med kabel direkt från routern.
Fast med er telefoni nu tänkte jag på att ni snarare behöver ta dit en tele-gubbe som får koppla om jacken hemma, och flytta på 1:a jacket till ett annat uttag.
Det har med parallell-, och seriell-kopplingen där att göra som knasar, misstänker jag (och rynkar pannan i djupa funderingar). Hm?
Följer med spänning hur det går! :-)))
Kram & ha en fin och vilsam Allhelgonahelg!

Svar: Hej Åsa =)Jag löste även telefonproblemet, det var bara att flytta kabeln från port ett till port två så funkade det perfekt..Vi har inga jack i vårt hus bara små portar man kan använda till telefonin..men i vårt fall har vi ett Bahnhof-modem med allt i ett där vi även kopplat i telefonkabeln...men som sagt nu går det att ringa både hit o ut igen..Lugnet har lagt sig på Klackvägen =) Ibland måte man bara luta sig tillbaka o låta allt sjunka in innan man fortsätter..det verkar som om hjärnan fortsätter arbeta då trots att man slutat tänka på "problemet" för poff rätt som det är får man en snilleblixt o så löser det sig liksom av sig själv.
Vilsamt är det idag hos oss mår du tro,det är regnigt kulet ute men med tända ljus o eld i brasan inne får man det rätt så trevligt iaf. o massor av underhållning på nya teven =) HA det gott o en fortsatt skön helg..Kram Irene
Irene Ek

skriven

Kommentera inlägget här :