förbannade Valborg

för oss innebär Valborg eller sista April en pina
vi har en liten hund som dregglar,hyperventilerar,skakar
och när det är som värst går han som in i chock

är vi ute o går..alltså om vi ens får med oss honom ut
o det smäller flera kilometer bort tappar han både vett o sans
han bara vill hem o in

är han inne o smällandet sätter igång vill han ner i källaren
det är bara det att vi har ingen källare

på Häggliden firar vi varken Nyår eller Valborg
eftersom vi har fullt upp med att hålla den lille hunden vid liv

just nu sitter jag i sängen o bloggar
med en hund som snarkar högljutt o nöjt
och en stackare som ligger vid fotänden
skakar så hela sängen rister
och som bara önskar den här helgen dit pepparn växer

att gå ut på kvällspromenad är inte ens att tänka på

undrar hur länge en liten hund kan hålla sig
ja det visar väl sig antar jag

förbannade Valborg o Sylvester
ni borde bort ur almanackan

eller förresten förbjud de miljöförstörande
krutluktande skadefarliga jädrans smällarna
raketerna o de helvetiska bomberna

fast om jag skall vara lite generös då
utse en plats i varje kommun där man samordnar "firandet"

och förbjud all övrig användande av pyroteknik
så ägare till skott rädda hundar
har en chans att undkomma de här traumatiska dygnen

ändå vill jag tillönska Er en trevlig Valborg o en fin 1 Maj

men mest av allt
glöm inte att skratta mycket, älska ofta o lev länge

ljus o värme // Irene






Kommentarer :

#1: Camilla

Du får flytta till täby, här smäller det bara 5 min på kvällen när det är organiserat fyrverkeri vid elden... allt annat slipper vi :)

skriven

Kommentera inlägget här :