jag saknar ord...

ofta.. alltför ofta får jag leta i "hårddisken"

ordet jag sökte just nu var "palindrom"

(typ ordet GIRIG
som blir samma ord både framlänges o baklänges)

jag får nästan alltid en "bokstav" i hjärnkontoret
som jag går o suger på..
i det här fallet hade jag länge ett M
som jag visste ingick i ordet..
o PING!! rätt som det är hittar det fram o ut..

visserligen kan jag oftast beskriva ordet på annat sätt
men det är så frustrerande och kräver så mycket onödig energi

och energi har jag redan dåligt av

samtalen flyter ju inte heller så smidigt när man hela tiden
letar i minnet efter orden man skall använda sig av just då

det är inte bara orden som försvinner
jag tappar ofta tråden också
kommer inte till punkt eller missar poängen..

nåt jag tycker är besvärande och gör mig hämmad..
att tappa ord..är handikappande tycker jag
eftersom jag normalt är en verbal person
som gillar att umgås o chit chatta om det mesta

får jobba oerhört på att inte sluta umgås
bara för att det är enklaste vägen att inte bli avslöjad
att det inte fungerar som det skall i tal o tankecentrat

det är ett av MS symtomen att ha kognitiva problem

glömska är också ett av dem..inte bara borttappade ord..

den här veckan har mobiltelefonen varit min akilleshäl
den har allt som oftast legat kvar hemma på köksbordet
och jag har varit på annan plats..

får orolig-skäll av min yngste son när jag går ifrån den
han vill att jag skall vara nåbar...
eftersom han vet att jag inte mår så där tip top

men det är inget jag gör med vilje..det är bara borta..

både saknade ord o glömda saker
blir sämre när jag får påhälsning av yrseln samtidigt också
som även det hör till symtomen

yrseln gör att jag hela tiden måste koncentrera mig på
att inte ramla eller gå in i något
jag blir lätt illamående och stressnivåerna stiger till maximala höjder
och då finns det inte så mycket kvar i hjärndepåerna
till ord eller minne..

och den negativa rundgången är ett faktum..

men idag är det Mors-dag och jag har fått "kaffe på sängen"
av bäste mannen min..
det är en av livets höjdpunkter enligt mig
och jag mår bra hela dagen sedan



uppvaktad med blommor har jag också blivit
då behövs inga ord..det är bara glädje !!









Kommentarer :

#1: Pennelina

Känner igen mig i det där... jag brukar säga sånt som "och så ska vi ha sådana där orangea..." när vi är på butiken, för att jag inte kommer på vad morötter heter :-D Jag som haft så gott minne...



Kramar från mig <3<3<3

skriven

Kommentera inlägget här :