Taberas och festkväll på lokala Bistron

Igår var vi på Taberas-buffé på vår lokala mysiga lilla Bistro 
som fylldes till bredden innan kvällen var slut.
Så otroligt trevligt o gemytligt !
(null)
Ägarinnan Carina Höglund hade lagat den mest fantastiska mat
det slog vilket magnifikt julbord som helst med hästlängder.
Många år sedan jag åt mig till paltkoma.
Dessutom var allt till priser som om det vore nittiotalet, 
så vi slog till med några flaskor gott vitt vin också.
Jag åt åt njöt o bara mådde bra.
Så gott att komma ut o släppa allt, 
dessutom hade vi turen att ha så trevliga bordsgrannar 
att tiden bara flög iväg.
(null)
Det var även underhållning med irländsk musik,
det bjöds till o med upp till dans.
Trevligare avslut på Bistrons varande
hade vi inte kunnat bjudas på.
Som Bistron kommer vara saknad,
jag är så tacksam över allt kul 
som Carina o jag haft ihop genom åren.
Både för mig som gäst,
men även som extra-anställd av o till under de senaste 8 åren.

(null)
Idag söndag är det första advent 
o på nåt sätt måste jag få till julstämningen,
trots motståndet jag känner i år.
Fick ihop fyra ljus i alla fall,
o tomten med sin pålle som jag älskar 
togs fram ur vitrinskåpet, 
där han annars står året om.
(null)
Sedan bestämde jag mig för att slå på stort 
o baka Zenias godaste lussebullar till Stefan.
Då lussekatter inte är en Stefan favorit.
(null)

Doften av saffransbak skapade ändå en liten föraning
av en annalkande jul,
vackra som tusingen är bullarna också, 
det gör ju inte saken sämre.
(null)
Baket idag gick som smort 
bullarna blev både goda o snygga
så idag är det en nöjd Iréne som gör kväller 
medan bullarna svalnar på plåtarna.
(null)
Nu återstår att se hur eller om det blir nån jul i lilla "Elvan" (vårt hus) i år 
Jag har ju på nåt sätt hamnat i limbo o kommer inte igång.
Kanske infinner sig stämningen 
om det kommer lite mer snö i veckan.
För på nåt sätt hänger de två sakerna ihop.
Snö o jul alltså.
(null)
Eller hur, 
jag blir så glad av bilderna jag tog efter första snön förra veckan 
för är det vinter skall vi ha både snö kyla o knarr under skorna.
(null)
Att lämna spår eller avtryck efter sig 
blir bildligt när man gått i snö,
Och alla vill vi väl lämna ett avtryck till eftervärlden 
(null)

Ha nu en fin advent 
och ge gärna den du möter ditt leende 
utifall den du möter glömt sitt hemma.

Kommentera inlägget här :