Soft bake…vilken lycka !


Som jag väntat på en regnig eller åtminstone lågtrycksdag,
för jag brukar baka då
o av nån underlig anledning blir brödet liksom bäst just en sån dag.
(null)
Jag har ju väntat ett tag på att få testa det nya inom glutenfri bakning,
"Soft bake" o idag var det äntligen dags 
o herre min je vilken ljuvligt bröd det blev !
Har aldrig lyckats få till så fluffiga o goda frallor ens med vanligt vetemjöl.
Så Soft bake får det bli i allt bröd hädanefter 🥰
(null)
Imorgon skall jag njuta av frukostfrallan till kaffet, 
det skall bli ett kärt o efterlängtat nöje.
För det var riktigt riktigt länge sedan jag åt riktigt gott bröd.
(null)
Eftersom det blev ett halvt paket färsk jäst över så passade jag på att baka några Mandelmassa fyllda bullar åt Stefan o eventuella oväntade fikagäster.
Känns alltid så bra att ha lite gott i frysen.
Det var första gången jag bakade på bara ett halvt paket jäst o vet ni,
degen jäste lika bra för det,
o bullarna blev precis lika goda som vanligt enligt Stefan.
Så nu sitter jag trött o nöjd efter en fartfylld dag trots inte så bra mående.
Huset är städat, tvätten tvättad torkad o vikt, hundarna kissade o brödet bakat.
Visst’ja ja jag har hunnit koka lingonsylt också av de sista bären från frysen.
Så nu har vi sylt fram till hösten o 
blir det inga nya bär i år 
är vi illa ute på lingonfronten till vintern.
(null)
Imorgon o fyra dagar framöver är det Sommarloppis för hela slanten,
så det gäller att förbereda så mycket det bara går.
För jag är tyvärr helt slut efter de tre timmarna i garaget,
men det gör inte så mycket 
för glädjen jag känner i hjärtat överskuggar den så monumentala tröttheten hjärnan o kroppen aviserar.
Därför kommer jag bara ha öppet på helgerna denna sommar,
för jag vet att tyvärr så straffas jag så hårt annars 
o blir liggandes i total utslagenhet den övriga tiden när loppisen håller stängt.
Det gillar varken hundarna eller Stefan,
så i sommar tänker jag vara klok nog att tänka efter före ☺️
(null)
Ha nu en fin glädjefylld o stilla helg
Hoppas vi ses !
För utan er blir det ingen mer loppis eller blogg heller för den del.
Kram Iréne 

Kommentera inlägget här :