Skördetid, sjuk Bruno o sommarloppis


Äntligen börjar det ☺️
Skördetiden 👍🏼
(null)
Vi har ju ätit egenodlad gurka sedan mars -april 
då jag tidigt sådde en krukgurka som heter Piccolo
som trivs inomhus.
(null)
Klonings-Syskon till dessa plantor 
(topparna till dessa som jag rotat) 
bor nu ute i växthusen o ger nya goda gurkor varje dag.
(null)
Alla fem olika tomat-sorterna har också så smått också börjat ge mogna tomater 
sedan jag började odla egna tomater har jag jättesvårt att äta de som finns i butiken året om.
Smakskillnaden är enorm, 
för godare än dem som kommer direkt från växthuset finns inte! 
(null)
Squash, lök, sallad, morötter, rödbetor, ärtor, bönor o potatis har jag också redan börjat skörda.
Jag har redan lagt in Kebab-Peperoni 
kokat rödbetor som skall läggas in imorgon, förvällt o fryst massor av haricotverts o kokat morötter för senare stuvning till Stefans lunch imorgon. 
(null)
Även Jordgubbar o Hallon hör till delikatesserna jag äter varje dag nu.
Röda vinbär har jag plockat 5 kilo av till barnbarnet Emmy som älskar sådana i frukostyoghurten❤️
Men allt är inte bara rosor o glädje.
Lille Bruno har drabbats av akut analsäcksinflammation 
o vi har besökt Hofors Veterinär klinik ett par gånger nu för behandling av detta gissel.
Kan verkligen rekommendera dem, 
de svarar snabbt i telefon, 
trollar fram en tid för besök vare sig det finns eller ej.

Tålig o modig är han dock, 
såvi får massor av beröm av veterinären 
över vår duktiga o positiva hund, 
trots smärtan. 
Veterinären får både pussar o svansviftningar trots att hon gör honom illa o klämmer på hans näst mesta intima ställe 😳
(null)
Idag snart två veckor senare mår han mycket bättre o är till 99% helt återställd.
(null)
Imorgon om vädret tillåter skall han äntligen få bada i Grycken igen är det tänkt.
Så hoppas verkligen läkningen fortsätter som den gjort nu hela tiden.
(null)
För med temperaturer som dessa behöver både husse hundar o matte svalka sig av o till.
Vilken juli-månad vi haft hittills 🙏🏼
Tydligen fortsätter det fina vädret månaden ut också.
Precis såhär skall en sommar vara efter en tung o mörk o jobbig Corona vinter.
Jag tankar D-vitamin, energi o ork inför stundande mörker o kyla.
Är ute mest hela dagarna,
i trädgården, 
med hundarna 
eller sittandes i korgstolen i skuggan lösandes korsord
när jag inte är på Loppisen ☺️
(null)
Loppisen som också i vanlig ordning är välbesökt av trevliga besökare,
jag har sån otrolig tur med mina kunder 
o jag njuter av varje minut den är öppen.
Är väldigt trött o har ofta en lätt huvudvärk efter en öppetdag
men det övervägs av all glädje o kärlek jag möts av.
Har inte riktigt förstått  vad min lilla loppis betyder för bygden 
o för mina ofta återkommande kunder.
Förrän nu när jag aviserat att jag funderar på att sluta för gott🥰
Är nästan rädd att det snart dyker upp en "protestlista" där man kräver att jag fortsätter några år till😀😀😀
Jag har många stammisar från Klacken, Sandvika o Rönnäsudd (sommarstugeområden här i Stjärnsund) 
ja förresten från hela "bruke" vilket glädjer mig mycket ❤️ 
Även från Hofors, Torsåker, Avesta, Horndal, Hedemora, Långshyttan till o med Sandviken o Falun.
Vågar inte nämna nån,
då ni är så många o lika goa allihop, 
Blir så glad när ni dyker upp år från år det gör det liksom mödan värt att hålla på med Loppisen som jag gör
Firar nio år nu i sommar som jag har haft den!
Det tycker jag är beundransvärt i vår lilla bygd, att dessutom överleva så länge o öka antalet besökare år från år som jag gjort. Det är en bragd i sig.
Men det hade inte gått utan er besökare så stort tack till er alla som gör det möjligt 
o mödan värt för mig att ha öppet! 
Vi ses o vi hörs !
Avslutar idag med en bild på exakt min sorts humor //  Iréne 
(null)


Kommentera inlägget här :