kloka ord o svunnen tid

sen sist har vi både haft minus 20 grader
2 dm snö 
härliga dagar på isen på Grycken
Stefan har fixat bästa "fordonet" till vovvarna
de åker mer än gärna i lådan
vilket vi var lite tveksamma till hur det skulle gå
men som det är nu åker de hellre än springer på isen om de får =)
trist nog töar snön bort nu o isen är full av smältvatten
ur led är tiden
det skall vara vinter snö o kallgrader,
när julen närmar sig med stormsteg
jag vill ha snö, gnistrande kalla dagar
där snön knirrar under skorna 
samtidigt som den vinterbleka solen
gör sina försök att vakna i öster
inte grå blöta o slaskiga dagar
det märks i alla fall att julen är i antågande
för utomhus hittar man tomtar både här o där
kul tycker jag som gillar all form av utsmyckning på hus o gårdar
så länge det inte är "to much" hos oss
här hemma händer det inte så mycket
försöker hålla mig hemma o borta från att träffa folk
så mycket det bara går så att jag o Stefan håller oss friska till jul
Handlar gör jag en gång per vecka
numera med munskydd igen. 
Eller beställer vecko-matkassen via nätet 
vilket är otroligt geschwint o enkelt o kostar inget extra.
Inte stressar jag nåt heller
det finns ju både färdig
rödbetssallad, inlagd sill o färdigkokt skinka numera
Det enda som hänt är ett nytt fint överkast till sovrummet
beställt via nätet, min tidiga julklapp i år.
Datorn är min butik o livlina just nu
tur jag är teknik-intresserad o nyfiken
lär mig vart efter o uppdaterar sånt som händer i cyber-världen,
det är jag glad o stolt över nu.
Vet att även Stefan känner sig trygg i
att jag kan o fixar det mesta vad det gäller teknik i huset.
Han får stå för häst-krafterna han
som att hålla huset i trim, tomten fin o bilen skinande ren,
(o hundarna motionerade för det mesta)
En tidig julklapp fick även lille Bruno nu i helgen
då han hälsade på hos sin ex-matte i 4 dagar
Skitlycklig for han iväg som om inget hänt
eller att 6 månader gått sedan han flyttade till oss
lika lycklig o obrydd kom han tillbaka till oss.
Så nu har vi bestämt att han får ha två familjer fortsättningsvis
då det funkade alldeles utmärkt o gör gott för oss alla.
Olle däremot väntade o var riktigt låg emellanåt
vi tröstade så gott det gick o han fick massor av uppmärksamhet
Men han blev riktigt nöjd när lilleman dök upp igen
o ordningen var återställd
Tredje advent kom o gick
Lucia har passerat o ändå känner jag inte nån riktig julstämning
det där satans Covid-viruset o nu det nya Omikron tar liksom udden av det
Var lite snuvig o slånkig i lördags o man får katastroftankar på direkten
precis som att man glömt bort att det faktiskt finns vanliga förkylningar också.
Nu kvicknade jag till tack o lov, men ändå.
Jag saknar spontaniteten i att krama om nån
slinka in på en kopp kaffe hos väninnan 
utan att vara rädd för att smitta ner dem
ha en EGEN-DAG på Kupolens shoppingcenter
Det är två år sedan jag var dit
eller över huvudtaget på shopping.
Jag saknar det där enkla livet utan oro 
o att alltid tänka sig för, tvätta o sprita händer
komma ut ur mataffären med syrebrist
pga munskyddet man måste ha på sig.
Jag får sån otrolig huvudvärk efter varje veckohandling
oavsett munskydd eller ej
bara för jag är så stressad o bara vill bli klar o komma ut från butiken.
Fasiken så här vill jag inte ha det under min resterande livstid
jag har inte tid att förlora så mycket "vardag" o naturligt umgänge
även om jag skall bli hundra o lite till
så går tiden så fort o helt enkelt bara ifrån mig just nu.
Kineserna må kanske ha spridit detta satans Covid-19 virus över världen
men kloka ordspråk hittar man ofta skrivna av dem
 
Kram kram !
 
 
 

Kommentera inlägget här :