aprilväder

 
aprilvädret till trots
har jag ändå planterat ut blommor
jag längtar så efter vårvärme nu
 
 
då det snöat igen i två dagar
och haglat spelkulor av o till
 
 
 
 
jag är så frusen o så trött på kyla nu
så jag vill bara sätta mig på första bästa plan till solen o värmen
 
 
mina stackars förgrodda plantor är så ledsna
o i avsaknad av klorofyll så de är nästan genomskinliga
de liksom jag, väntar o väntar o väntar
på den där härliga vårsolen o dess välgörande strålar
 
 
tom så man både har mössa vantar o täckjacka
på hundpromenaderna,
vänninan som här var helutrustad inför rundan
råkade stoppa handen i fickan o kolla status på bajspåsar
o då blev vovvarna alerta o trodde, " NU BLIRE GODIS"
men ack va de bedrog sig o sorgen vart stor
 
man säger ju att allt som inte är stulet kommer tillbaka
det är precis vad som hände min klänning
som jag hängt ner på Kiosk-loppisen till försäljning
nån hade lånat hem den för provning före jul o "glömt" hänga tillbaka den
tillsammans med en av mina sjalar
 
men ärligheten övervann frestelsen att behålla den
o plötsligt häromdagen låg den i min postlåda
med ett litet gulligt "URSÄKTA" skrivet på en lapp
jag tror jag log en hel vecka efteråt
o tron på godhet o ärlighet har återkommit i mitt bröst
 
 
nåt som däremot inte kommer tillbaka
är våra små nyplanterad äppelträd
dem har hararna gjort rent hus nertill på
o rådjuren har mumsat i sig topparna på grenarna
så för dessa två stackare är det nog sista-april brasan som gäller
 
 
fast jag får nog skylla mig själv som inte satt på gnagskydd
o vinterklätt träden mot rådjurens framfart
så att gnälla över detta 
är som att gunga gungstol
man kommer ingen vart hur mycket fart man än tar
 
 
Casper fortsätter sitt enträgna vaktande
den här gången var det jag
som inte fick åka till träningen utan honom
hade väskan varit öppen hade han krupit ner i den
han lider svårt av separationsångest den kära gamla hunden
o sedan har han ju lärt sig att spela på mattes känslor också
o ibland lyckas det ju o han får följa med o ligga i bilen
då är han mäkta nöjd o stolt
 
 
vädret skiftar otroligt 
nu medan jag sitter o skriver tittar solen fram
o jag tinar nästan upp igen
bara för att i nästa sekund så vräker det ner igen
 
 
suck, måtte våren komma snart
annars förkrymper jag av köld o avsaknd av värme
bilden här nedan tog jag igår förmiddag
men man skulle kunna tro det är mitt i vintern
 
 
o de stackars flyttåglarna som redan kommit från varma länder
är så hungriga o tacksamma över att jag matar dem fortfarande
så de kommer i hundratal, vilket är ett litet dilemma
eftersom de flesta har slut på fågelfrön i butiken nu
Granngården har fortfarande kvar frön
dock bara färdigskalade solrosfrön
så nu är det fest på riktigt, bara att picka i sig utan krångel
dyrt o fint skall det va =)
 
nu lovar jag bot o bättring vad det gälller uppdatering
så här haltande kan jag ju inte vara
förhoppningsvis är det bara kylan som gjort att
jag varit segare än vanligt
 
 
eller så kan det vara att jag börjat läsa böcker igen
o de kan fånga en så till den milda grad
att man glömmer tid o rum
jag är ju "periodare" när det gäller läsning
just nu är det Pastor Viveka o tanterna
som får min uppmärksamhet
en trivsam lättläst o ganska humorisktisk bok
 
Frid Irene
 
 
 

Kommentarer :

#1: Åsa

Hej Irene, din trogna bloggföljare här. :-) Det är evigheter nu sedan du uppdaterade och lät oss följa med på dina äventyr i skog och mark o botanisering bland växter!
Inte utan man börjar bli lite orolig faktiskt. Mår du bra?
Kram Åsa

Svar: Men Tack Åsa för din kommentar, vet du jag har lidit av världens Blogg-torka, har inte kommit mig för att skriva en endaste rad på över en månad, men nu kommer ett inlägg tack vare dig o din lilla "undran" vart jag tagit vägen =) Kram
Irene Ek-Andersson

skriven

Kommentera inlägget här :