kämpigt värre

 
sista träningen idag o för denna vecka 
innan julen skall firas, med allt vad det innebär
hela passet var en enda lång brant uppförsbacke, rena Mördarbacken
undrar om det ens varit lika jobbigt någon gång som idag
tror knappast det,
inte ens som otränad o 24 kilo tyngre
gjorde att jag fick jag jobba lika hårt som idag
 
nåja, tog mig genom passet o helskinnad därifrån
om än skakis o darrig på benen
men det gör mig lite orolig o rädd att jag inte hittar formen igen
 
 
en annan som blir orolig när matte packar träningsväskan
är den här lille åldringen, han har sån separationsångest
så det nästan går att ta på den
vad hjälper det att matte säger 
" matte kommer snart tillbaka" i dörren
när han inte alls vill vara ensam hemma med brorsan sin
 
 
jag fjäskade lite när jag kommit hem o vi gick en riktigt lång runda
men det hjälpte föga, det enda som hände var att vovvarna blev skitiga
o jag blev blöt om fötterna o frös i gråvädret o snålblåsten
svårt att känna nån sån där jublande Jul-känsla
när all vår vackra snö bara försvann ännu en gång
 
 
jag menar att visst går vi hellre o njuter till denna vy
att gå mot solen utmed strandkanten är en njutning
en lisa för själen o ger massor av god energi
dessutom kommer vi både torrskodda o rena hem igen 
 
 
o blir jag trött under resans gång
finns flera vackra sittplatser
att sätta sig på o kontemplera o lösa livets gåtor 
 
 
imorgon börjar vi vårt Jul-firande 
så i år blir det i dagarna två
sen tänker vi avrunda med att gå på Jul-åtta
i Stjärnsunds kyrka på juldagsmorgonen
 
 
man måste prova allt utbud som finns på bruket
o att "gå i kyrkan" är nåt jag aldrig någonsin gjort
om det inte varit, bröllop, dop eller begravning
så det skall bli spännande att se o känna hur jag upplever det
återkommer angående det =)
 
ikväll har vi fredag hos oss
då Stefan inte jobbat på fredagar under hösten o vintern
så det blir nåt gott att äta
med lite tur nåt gott att dricka
o för hans del nåt smaskigt till TV:n
jag får väl knapra på en morot som vanligt
 
nu har jag dessutom bestämt mig
det blir ett till sockerfritt år
för det har jag mått otroligt bra av
tänkte ett tag att det var dags för ett alkholfritt år
men nöjer mig med att lägga in två vita månader
det blir februari o november
så får vi se hur det känns
vi har ju alltid kört EN vit månad annars
då vi lever asketliv, inge godis, skräpmat eller alkhol
o "mörkare" månader än dem är svårt att hitta
 
 
men nu går vi mot ljuset igen
det Välkomnar jag stort
 
Ha nu en nykter, glad o fröjdefull Jul 
så hörs vi i mellandagarna
 
Frid o fröjd Irene
 
 
 

Kommentera inlägget här :