Trivsam lördag

Vaknade till regnet som smattrade mot rutan
o stormens tjut i väggventilerna
ingen av oss kände för att kliva upp o gå ut på kiss-promenad 
Men nöden har ingen lag 
så stövlar o sydvästen på o ut 
oavsett väder o vind
fast första rundan var bara runt tomten
men vackert så
det hinns både med nummer ett o nummer två på den lilla rundan
speciellt om det är busväder ute 
som det var idag

Väl inne igen o med tänd brasa
spred sig kaffedoften i huset
det var dags att vakna till
o välkomna dagen

Efter lunch o en rejäl hundrunda 
utmed stranden på Grycken
Åkte jag till min forna hemby, Långshyttan 
för att hälsa på min själsfrände 
o goa konstnärliga väninna Nilla 
Dagen till ära o till min stor glädje
kunde jag bjuda henne på nåt jag egenhändigt tillverkat
det kändes gott 
eftersom det alltid annars är tvärtom


tror hon blev både överraskad o glad

vi hade massor att ventilera som vanligt
o dagen gick så fort, alldeles för fort
vi dras ju med samma " problem" 
o det konstiga är att allt som oftast också samma konstiga o lite udda symtom o besvärligheter
o just nu har vi 
visar det sig ett MS symtom gemensamt som bara 2% av MS:arna drabbas av
o som oftast dyker upp
först efter 50 års åldern
Det kriteriet uppfyller ju jag då
medan Nilla har många år dit
dessutom är det vanligast 
på höger ansiktshalva  
men lika som vi ofta är 
har vi det naturligtvis båda två 
på vänster sida
Dock lika jävla smärtsamt o jobbigt
därvidlag spelar varken sida 
eller ålder nån roll
"självmordssmärtan" eller Trigeminusneuralgin är en riktigt djävul
när den sätter till
det är nervsmärta i den högre skolan
gör outhärdligt ont 
o går nästan inte att dämpa 
med nån vettig tablett 
Nog om det
En trevlig eftermiddag var det
o jag hann både skicka Tradera-paket 
handla lite mat till skafferiet
o njuta av trevligt sällskap o go-fika
innan det var dags att styra kosan hemåt mot Stjärnsund igen

Lite färdig-pizza fick bli kvällsmat
till en trött Stefan som jobbat med
högskoleprovet idag
o en lat Irene

innan vi sjönk ner i tv-soffan för att se på kvällens höjdpunkt
"Så mycket bättre"

Nu sover alla medan jag summerar dagen
En dag som får en guldstjärna i kanten
en bra dag med andra ord
trots skavanker på både hundar o människor 
Men så är ju livet också allt annat än perfekt
men ändå så förbannat gott att leva

Frid Irene 













Kommentera inlägget här :