Sommarloppis 2019

Vaknar med den där mörka svårmodiga o grymt jobbiga känslan 
Den som jag för ett ständigt krig mot !
Ja, precis den jag bestämt mig för att inte släppa fram detta år
Brygger lite kaffe o rostar ännu en av de där bovetesmakande bröden 
som jag ogillar så 
(null)

Just pga bovete-bismaken 
Den som följt mig i snart 4 år nu sedan jag diagnosticerades att ha hudceliaki 
(glutenintolerans som ger svår o intensiv o svårläkt klåda)
Här o nu kommer verkligen mitt "nya tänk" till pass,
Så jag vänder helt sonika på steken 
o plockar fram alla enorma hälsovinster jag fått 
tack vare att jag slutat äta gulteninnehållande livsmedel 
Tänker på hur otroligt mycket bättre jag mår just pga av det
Då känns det bättre o jag rostar faktiskt smörgås nummer två 
o försöker tom. njuta av den
(null)

Bläddrar lite förstrött i det digitala Aftonbladet
Ser till min förskräckelse att Thailand kommer drabbas av en cyklon
Jag som har dotter o två barnbarn där just nu, 
kontaktar dem omedelbart o försäkrar mig om att de är i säkerhet.
Får lugnande svar o släpper oron på en gång.
(null)
Nu är det dags att väcka hundarna o
gå morgonrundan runt Klacken 
men det tar emot idag
Fast jag vet 
att bara jag kommer ut o iväg 
så älskar jag det.
(null)
o tamejtusan så gav sparkrundan sån energi o glädje i bröstet idag
att nu ligger julen 2018 nerpackad o hopplockad i kartonger i hallen
i väntan på att komma upp på vinden
Det tog nästan hela dagen,
men nu är det gjort 
och dessutom hann jag med att sortera o vika snyggt o slätt 
tre stora IKEA kassar med nyinkomna kläder till sommarloppisen 2019
jojo minsann
Planer för ytterligare en sommar i garaget börjar ta form
o i det spirar glädje o förväntan 
o förhoppningar om ännu en trevlig o besöks-rik sommar 
För som jag älskar de härliga o många gånger oväntat trevliga besöken i min lilla sommarloppis
Det går fort nu, vi har redan fått 12 minuter längre dagar sedan den 21 december då det vände 
Så bäst att börja i tid, 
vill ju inte överraskas av att komma ut en dag 
o upptäcka att sommaren är här.
Trots mitt positiva nytänk o samlande på guldkorn
så har jag redan nu bestämt att inte ha så mycket öppet
Utan på de snart uppmålade Loppisskyltarna kommer det att stå
Öppet fredag-söndag mellan 13-17
Det känns bra o jag är stolt över att redan nu tagit ett sånt förståndigt beslut.
För vid 67 års ålder känner jag Irene
som alltid vill mer än hon orkar 
o gärna bränner ljuset i båda ändar
Ställer upp på allt o alla
Vill vara med där det händer
Tror hon är oövervinnerlig
Säger ja,
fast hela kroppen skriker NEJ NEJ !! 
Det berömda kaklet är hårt o lätt att springa in i
Men fasiken så svårt att skrapa ihop resterna ifrån o hitta tillbaka till ett okej liv o en fungerande vardag igen.
(null)
Man bara är så oerhört trött
alldeles som Olle blev igår 
när han gick genom isen på Grycken
vår sparkrunda hade kunnat sluta riktigt illa om han inte lyckats ta sig upp själv 
då isen inte bar alls där han drattade i o jag dessutom hade vår andra hund lille Junior att hålla reda på
Nu slutade det lyckligt o vi är så tacksamma för det  
Det var verkligen gårdagens guldkorn
Att allt gick bra !

Dagens får bli att trots fighten mot hjärntröttheten 
jag bestämt mig för att köra loppis ännu en sommar.
Ser verkligen fram emot sommar nummer sex ute i garaget
Hur jädra konstigt det än låter !

Dagens visdomsord får avsluta inlägget idag
(null)
Tänk på det!

Kram Irene 










Kommentera inlägget här :