ren o skär GLÄDJE

 
måndagar brukar vanligtvis vara Qigong dagar
ja, inte vid dammen vid denna årstid då
utan på Fridhem som vi huserar på under vintern
men faktiskt så längtar jag tills vi får ha våra magiska morgnar utomhus
då vi hämtar energi o kraft till den kommande veckan
från de helt magiskt vackra omgivningarna kring dammen
men just idag hade vi annat bokat jag o väninnan
vi skulle börja på ett nytt gym, i mina gamla hemtrakter i Långshyttan
 
 
 
o hade bokat tid för genomgång av maskinerna till kl halv nio
när vi äntligen hittade rätt dörr o entre vid sporthallen
kom vi så in i en supertrevlig lokal
med massor av riktigt roliga maskiner
det här kommer bli superkul
jag tyckte nog det var det roligaste gympasset någonsin idag
fast riktigt varmt var det så nu är jag tacksam
över de nya träningstopparna jag fick i julklapp av dottern
för långärmat, ja det var alldeles för mycket kläder
nu återstår att se om de nya rörelserna o maskinerna
ger träningsvärk i morgon
det vore i så fall första gången på hela tiden
som jag tränat regelbundet, vilket är över ett år nu
för ivrig som jag var
kunde jag inte låta bli att testa ALLA maskiner o lite till
så risken för "stelhet o smärta" imorgon är överhängade 
 
vid hemkomsten stannade jag till vid "kiorren" (lanthandeln)
för att handla lite
där finns också en liten loppis
 
 
o på den gjorde jag idag världens fynd, helt otroligt billigt dessutom
jag hittade ett jättefint alldeles helt lock
till vår kära ärvda soppterrin i gamla Gröna ANNA serien
som svärmor förvarade sina ägg i en gång i tiden
 
så nu ståtar den komplett igen efter många många år utan lock
i all sin prakt i vitrinskåpet,
så otroligt vacker
är så glad över detta fynd så jag blir alldeles nipprig
 
 
appropå vacker,
ställde undan mina Amaryllislökar
efter att ha klippt av blommorna o som stått sig fina ända tills idag
döm om min förvåning när jag skulle damma i badrumsfönsterna
o såg jag att två nya blomställningar är på G
vilken oväntad gåva
så nu kommer jag ha Amaryllisblommor hela januari ut förmodligen
tur jag inte slängde lökarna,
jag sparade dem bara för att sätta ut i sommar
o testa om jag kan få de att blomma om till nästa vinter
 
vilken KANON-dag det varit
sådana här måndagar vill jag ha massor av i år
för glädjen i kroppen vill bara svämma över
 
så småningom kommer ni att fatta varför
 
för det var inte bara träningen, terrinlocket o Amaryllisen
som bjöd på lycka idag
 
kan bara säga,
lägger mig med huvudet fullt av glada tankar 
o hjärtat fyllt av kärlek ikväll
 
o kommer nog att få svårt att somna
men inte av oro o ångest som det så ofta brukar vara
utan av ren o skär LYCKA
 
avslutar med en bild av gamla stations o posthuset idag
det får summera en av min bästa dagar på länge 
så vackert o nåt jag gärna skulle sätta klorna i
o renovera med varsam hand
om jag bara gavs chansen 
 
 
 
frid Irene
 

Kommentera inlägget här :