björn-rädd

 
redan i morse förstod vi att det skulle bli en fantastisk dag 
vi gick mot soluppgången i minus 8 grader
undrar om man kan få ett bättre uppvaknande
 
sedan åkte jag o väninnan o tränade
det är så roligt med det nya gymmet
o man får sån go träningsvärk efteråt
 
 
väl hemma igen stod vovvarna på prarad o väntade
jag hade lovat dem att vi skulle ut på sjön idag
sagt o gjort, startade sparken o for iväg
 
 
lyckan var total o att få springa fritt är underbart
men idag fick matte vara uppmärksam
vi har en liten pilsk Junior som mer än gärna skulle dra
o leta reda på alla "tjejer" som löper runt omkring oss just nu
 
 
han försökte ett par gånger 
men vi kom på honom o sedan gav han upp o hängde med oss
för Casper är den bästa skvallertant man kan ha
han avslöjar direkt när "nån" tänker komma på villovägar
 
 
vi sparkade iväg långt på sjön idag
o en del stugor ligger vackrare till än andra
 
 
vi kom ända fram till vackra Undvika
där vi gick iland för att ta skogsvägen hem
 
 
den vägen var det snart två år sedan jag gick med hundarna
eftersom jag inte har velat utsätta mig för nåt björnmöte
men nu var det relativt lugnt på den fronten kände jag
 
 
dessvärre var det dåligt med snö
men det varade bara några hundra meter
sedan kunde jag sparka mig fram igen
 
 
tänk så finurligt det är i djurens värld
här har nån kommit på att det är gott om mat
o större myrstack har jag heller aldrig skådat
 
 
appropå mat
jag matar inte bara småfåglarna
jag dukar bordet åt duvhöken också
två fina skogsduvor har jag sett hittils fått stryka på foten
det hade jag ju inte alls med i beräkningen
när jag började mata småfåglarna i höstas
 
 
 
inte heller att råbocken skulle äta upp fåglarnas solrosfrön
tänk så han trixar för att kunna slicka ur fågelmataren
nåja
alla har sina sätt att överleva vintern
o här inser jag att vi överlevde mörka storskogspromenaden idag
här ser vi ljuset o målet där framme
nu blir det fler skogspromenader ett tag
åtminstone så länge vintern varar
sen får vi se
 
trots att jag får björnfrossa bara jag tänker på
hur nära vi var varandra
sist jag gick här
 
 
frid o massor av värme till Er // Irene
 
 
 

Kommentera inlägget här :