alltså vad är det för fel på mig

idag tänkte jag städa färdigt
efter att ha avbrutit den verksamheten igår
detta på grund av en ettrig huvudvärk
som krävde sömn hela eftermiddagen istället för aktivitet
 
 
så idag plockade jag fram skurhinkar, dammsugare o trasor igen
men plötsligt hittade jag mig sorterandes vantar i byrålådorna
ja det var väl bra o möjligen välbehövligt
några åkte i tvätten också, även det välbehövligt antar jag
 
 
fortsatte när jag ändå var igång
med att plocka ur ALLT o då menar jag allt ur hyllorna, 
 
 
bara för att diska vaser, ljuslyktor o allt annat diskbart
dammtorka hyllor, lägga allt i "ordning"
 
 
och plocka bort sånt jag aldrig använder
för att på lunchpromenaden ta ner det till lilla Loppisen vid "Kiosken"
så helt plötsligt har jag tomma ytor i skåpen
hur skönt är inte det o snyggt när man öppnar
fast egentligen var det inte alls det jag skulle hålla på med
 
 
jag skulle ju veckostäda, dammtorka, dammsuga, torka golven,
thats it !!
 
"vad är det för fel på mig egentligen"
 
för jag hittar på allt möjligt annat än just det jag skulle under dagens gång
så enormt med energi har jag ju inte
så varför drar jag igång det ena projektet efter det andra
undrar om det finns nån bokstavskombination för detta märkliga beteende 
 
 
när jag ändå höll på fick badrumsskåpet sig en genomgång
allt "gammalt" eller om jag skall vara ärlig, alla onödiga köp
är nu bortrensade, slängda o glömda
 
kammar o borstar kliniskt rena
 
glashyllorna skinande blanka
o även här finns nu gott om plats
 
efter lunch o hundpromenaden ner till Loppisen med "grejer"
fick jag tvinga mig till att ta tag i städningen
för nu var energin på upphällningen
 
men nu äntligen är det dammsuget, torkat o klart
här luktar gott o rent
 
men själen min är i uppror
över att ha så dålig disciplin på mig själv
att jag inte kan låta bli att flamsa runt i hela huset
bara för att det är så förbaskat tråkigt att släpa runt
den där eländigt långa dammsugarslangen
 
jag avskyr den nämligen
o att sedan få undan den där eländiga slangen igen
är ett helt företag i sig
fast idag fick jag till det ganska snyggt i alla fall
det gick till o med att stänga garderobsdörren utan problem
 
 
men jag säger bara det
skaffa aldrig Centraldammsugare
som är en i mitt tycke en helt omöjlig tingest
att bli sams o bekväm med eller ens tycka om
 
 
jag vill dock avsluta i positiv ton som vanligt
så om jag skall säga nåt trevligt om dagens röjning
är det att jag är glad att mina Iittala ljuslyktor
kom fram i dagens ljus
så att städa från grunden kan trots allt ha sin ljuspunkter
 
önskar er allt gott mina vänner // Irene
 

Kommentera inlägget här :