längtan

 
igår var jag på vår fantastiska vårdcentral
o kollade hjärtat o blodtrycket
då jag dras med extraslag o ett fluktande blodtryck
eftersom min husläkare inte var tillgänglig
fick jag nöja mig med hennes sambo
vilket visade sig vara en mycket trevlig bekantskap
 
hjärtat slår som det skall dock med en hel drös extraslag
nu ville inte söta doktorn medicinera detta
då det är större "fara" med medicinen för det
än just slagen o det obehaget det ger
så vi kom överens väldigt bra han o jag
eftersom jag o "medicin" aldrig har varit nån bra kombo
bara i absolut trängda lägen äter jag frivilligt av just sånt
har klarat mig ganska bra i livet ändå
o har nu samlat på mig ett gott antal år på nacken 
trots att jag ansetts som både obstinat o icke samarbetsvillig
många gånger av ett antal "jag vet bäst läkare" 
 
Jag tvivlar på att jag ens levat
om jag ätit upp alla "piller" de skrivit ut under årens lopp
 
nåja, blodtrycket däremot var sisådär
men nu har jag fått ett fint litet formulär av distriktsköterskan
o nu skall jag kollas var tredje vecka ett tag
förhoppningsvis med ett "normalhögt" tryck varje gång då
vilket skall dokumenteras i formuläret 
för att min läkare skall kunna ta beslut på huruvida 
jag MÅSTE medicinera eller ej
så även här har jag lite respit 
 
allt har sin tid, så nu lever jag i godan ro under tiden
funderar inte så mycket på berg o dalbanan som extraslagen ger
eller den diffusa huvudvärken blodtrycket för närvande också ger
 
 
har fyllt på förrådet för glutenfri bakning också
o får snart utöka mitt skafferi
det kräver sitt att få till bröd som smakar gott
men roligt som tusingen är det när man träffar "mitt i prick"
har numera några absoluta favoriter
som filmjölkslimpa, stekpannebröd, fluffiga frallor o chia bröd 
go-fika har jag alldeles för många bra recept av 
o tror jag måste lugna ner mig lite där
eftersom jag fortfarande undviker att äta socker överhuvudtaget
 
klicka här
 
däremot älskar jag att hitta bra matrecept 
som både Stefan o jag kan äta
för att laga två rätter varje dag är ohållbart i längden
den här sk Köttfärspyramiden var en trevlig bekantskap
den räcker till minst 8 portioner o mer
testa gärna den om ni är många eller gör matdosor =)
 
lånad bild 
 
drömmer om o längtar efter att glasa in altanen
eftersom det nästan alltid blåser hos oss
det vill gärna bli så i "öppna landskap" 
 
taket finns ju redan men inglasningen fattas
min längtan är stark o jag har önskat det i alla år vi bott i nya huset
jag lusläser alla sidor som säljer inglasningar
o får ständigt nya idéer 
nu finns tom. en app så man kan se ungefär hur det blir
min längtan blir ju inte direkt mindre 
när jag ser att det skulle funka alldeles utmärkt
 
 
att "längta" har gått o blivit motto just nu
 
jag längtar efter....
sommarvärmen 
att sätta igång o odla
att öppna Loppisen ännu en gång
att börja cykla
att åka till Karlskrona några dagar (Viktor tar examen snart)
att åka på äventyrsupplevelse till Kakslauttanen Finland
att följa med "Långshytte-tjejgänget" till Stockholm på galej
att hitta formen igen
 
allt kommer så småningom, jag vet det
men just nu känns längtan ovanligt lång
tur då att barn-barnen är på ingång de närmaste dagarna
tiden brukar ju bara rasa iväg då
 
bara hoppas de inte bjussar på några förkylningsbaciller
jag som ALDRIG är förkyld har visat mig vara känslig
mot just dessa små fulingar som mindre barn är bärare av
 
tror på Karma denna gång
o går "All in" några dagar med besök av fyra småttingar
under några dagar framöver
 
 
avslutar dagens inlägg
med en bild av tulpanerna Stefan köpte förra veckan
de är nästan vackrast nu när de verkligen blommat ut
 
Frid Irene
 
Ps.
glömde säga att min lilla vårdepp håller på att släppa taget nu
förstår det eftersom jag blev helt överväldigad av att sjön (Grycken) sköljt
blommorna börjar titta upp i rabatten o jag genast börjar pratar med dem
tvätten torkar ute på nolltid o jag kan åter njuta av den ljuva doften av den
o jag sover gott om natten, marorna har lämnat mig ifred flera nätter nu 
sånt gör gott i en lite trasslig själ =)
Ds.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :