inför påsk

den där riktiga vårvärmen har inte kommit till oss ännu
det blåser kalla vindar o är lite tjurigt 
 
 
o jag får locka vovvarna med mig på promenaderna
de vill helst bara gå hem igen o kura i sina bäddar
 
 
de kinkar o trilskas, stannar, luktar mer än länge på ett grässtrå
o får de chansen vänder de
det märks så väl att de blivit gamla o kanske inte mår på topp heller
 
men under helgen som gått har allt varit på "topp"
 
 
då en fjärdedel av "barnen" har varit hem ett par dagar
barn-barnen Benjamin o Mathilda var också med
o egentligen är det väl dem man längtar så galet efter
men nu har jag fått en dos av dem o klarar mig några dagar
visserligen ser farmor trött ut här
men det får man vara efter en intensiv o rolig dag
hundarna njuter också av besöket
det visar de klart o tydligt
 
 
vi har cyklat till kiosken eller egentligen Lanthandeln
men den går under namnet Stjärnsundskiosken
eller "kiorren" bland oss "lokala"
vår så otroligt viktig livlina o samlingsplats här på bruket
 
 
nu råkade det sig inte bättre än att pappan 
hittade fynd till barnen där också
inte bara en påse Lördagsgodis
 
så det var en otroligt lycklig tjej som cyklade tillbaka hem
Elsa i Frost är hennes absoluta favorit just nu
o jag förstår henne =) 
 
 
vi somnade tidigt allihop
efter lite filmmys i sängen
 
 
vi har "diskat" när storebror fick följa med o cykla på morgonrundan med vovvarna
farmor fick inte hjälpa till då lilla söta fröken "envis" kan själv 
 
söndagen ägnade vi åt cykelvård, bilvård, kroppsvård
då Mattias sprang en mil, Stefan cyklade några mil
o fortsatte sitt enträgna jobb på vedbacken
 
så när alla åkt hemåt igen på eftermiddagen
somnade vi "gamlingar" i varsin soffa som två klubbade oxar
det tar på att vara aktiv o alert 
när man passerat "bäst före-datumet" 
 
 
redan idag Måndag fortsätter det skojiga
för då kommer nästa fjärdedel hem
med sina två lite större barn-barn
de har ju Påsklov nu så de passar på att besöka oss
o vad vi skall hitta på för skoj
för det råder riktigt ruggigt busväder ute idag
ja det återstår att se
några livligare aktiviteter från min sida blir det nog inte
jag nöjer mig med att serva med mat o fika
o kanske ett o annat kortspel
för sånt gillar en gammal trött farmor
 
 
hur som helst
nu går vi med stormsteg mot Påsken
många härliga lediga dagar
jag har till o med påskpyntat
" less is more" stilen kör jag med
  
 
sedan eldar jag lite i väntan på
att delar av fam.Lundgren skall dyka upp
det behövs idag då storm o regn dragit in
över annars så vackra Stjärnsund
 
 
Glad Påsk på er därute också !!
Hoppas det blir bra flygväder !
 
 frid Irene
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :