dalmåls parlör

 
det är vår i luften trots massor av snö o vintrigt utanför
solen värmer o det är dagsmeja varje dag nu
skulle tro att det var sista skridskoturen Stefan tog idag
eftersom det töar hårt om dagarna o det blir stöp
vilket omintetgör skridskoframfart på isen
 
 
vovvarna blir väldigt upprörda när råbocken
länsar stannfåglarnas matskål
bocken bryr sig noll om dem
äter klart o går sedan iväg i sakta majestätiskt mak
han VET att de är totalt ofarliga
där bakom treglasfönstret
en riktigt sköning, som dyker upp varje morgon
 
 
igår lördag kände jag för att shoppa lite
for iväg mol alena till Borlänge
 
 
för att köpa nya svarta jeans o några långärmstoppar
det var snart gjort
eftersom jag handlade på favoriten Dea Axelssons
hade dessutom 200 kr rabatt där
vilket ju också undelättade valet av affär
 
 
jag hade 4 timmars egentid till förfogande
då jag kom kl 14 o de stänger Kupolen kl 18 på lördagar
men efter två timmar var jag totalt slut
 
 
jag hade då strosat genom alla "mina affärer"
måste legat av mig totalt vad det gäller shopping o strosande
för helt slut kravlade jag mig ut till bilen
där jag drack mig otörstig på en inköpt Loka
o for sedan mer än nöjd hemöver igen
blir så trött av alla intryck, alla människor, alla ljud
så för en gång skull hade jag inte ens musik på i bilen hem
 
 
vilade lite innan det var dags för Mellofinal
jag röstade på Frans,
 redan första gången jag hörde honom o låten
o tänk att "mamma vet bäst" som vanligt !!
han gick ju o vann hela konkarongen
nu kanske vi slipper vinna Eurovision i år
då jag inte tror det är en total vinnar låt
vilket vore bra, för det är i mina ögon
ett alldeles för dyrt evenemang för lilla Sverige
att vinna ännu en gång
 
tänkte avsluta dagens inlägg med liten parlör över Dalmål
eftersom jag använder många av uttrycken 
vilket är helt omedvetet men som jag påminns om
när jag lämnar länet o sedan öppnar munnen =) 
 
kan va bra utifall vi skulle ses IRL nån gång
så ni förstår vad jag säger,
ni som bor utsocknes o följer min blogg
 
 
 
 
Frid Irene
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :