Yoga

ja det var det här med Yoga
igår var jag ju på min första o säkert sista Yogalektion någonsin
för redan i grundpositionen,(Lotus) skar det sig 
 
mina höfter ville inte, det gjorde ont i ljumskar
o mina stela leder började krampa efter några sekunder
fuskade fram en position jag klarade
o ser sedan när jag Googlar att det nog var OK
eftersom man gör efter sin förmåga
 
 
men när vi kommit halvvägs genom lektionen
o vi skulle vända ut o in på oss
 
kom illamåendet o yrseln i vansinniga attacker
jag fick helt enkelt ligga ner o bara andas
o hoppas anfallen skulle ge sig
så småningom var det dags att stilla sig
o avsluta lektionen
 
 
då var jag så slut i kroppen o så illamående att
jag inte ens klarade av det
det gick helt enkelt inte att koppla bort obehags känslan
så besviken o helt slut åkte jag hem
bara för att lägga mig platt i sängen
hålla huvudet stilla
o hoppas "sjögången" skulle ge med sig
 
vaknade flera gånger inatt av illamåendet
men så småningom gav det sig
o konstigt nog mår jag hyfsat idag
morgonpromenaden gick alldeles utmärkt
de ömma ljumskarna vaknade till liv o det onda gav sig
 
men rädslan finns kvar över det dåliga måendet
så det lär nog dröja innan jag vågar mig på en lektion igen
 
 
möjligen skall jag köpa en DVD med lätta övningar
o träna på här hemma
för att få upp rörelseförmågan i kroppen vore ju helt underbart
jag är stel som en pinne
men om det enkla, är enligt bilden nedan
får jag nog fundera både en o två gånger
om jag skall ge det nån mer chans
 
 
men först skall jag komma över yrsel/illamående-skräcken
för den sitter djupt rotad just nu
 
(alla bilder lånade från nätet)
 
Namasté Irene
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: rememberthiis.blogg.se

Härligt med yoga :)

Svar: mm.det var vad jag också hade hoppats på,
Irene Ek-Andersson

skriven
#2: Emma -Merakibeauty.se

jag vill bli bättre på yoga :)

Svar: jag också, men fattar inte hur ??
Irene Ek-Andersson

skriven
#3: Fashion Freja

Att göra övningar hemma tycker jag du ska testa, själv har jag en dvd med pilates övningar :)

Svar: jag skall prova en form som heter Yinyoga, den skall vara enklare tydligen, kollar runt lite på nätet nu vad jag kan få tag på =)
Irene Ek-Andersson

skriven
#4: Nilla

Jag gick en del på yoga innan jag blev sjuk och det är minsann ingen lek även om det gör skönt för kroppen. Kram

Svar: jag hade nog för stora förhoppningar, förstår nu att det finns "enklare" former än den jag besökte igår =) Vi får se om jag vågar mig på´t igen / Kram
Irene Ek-Andersson

skriven
#5: Lena S

Finns en bok av en kvinna med MS , Yoga för dig med neurologisk diagnos. Tycker den är bra.Kan beställas på www.myelinyoga.se eller E post [email protected] Sen tycker jag att för min
egen del passar qigong bättre. Blir också lätt yr. Har varit rätt dålig ett tag därför har jag inte kommenterat din blogg.Men har följt dig hela tiden.
Ha ett skönt lov med äkta mannen!!
Kram från Lena i Småland

Svar: Jag älskar QiGong o kommer fortsätta med det, Yogan hoppar jag nog ett tag, för det var riktigt otäckt hur det snurrade. Jag skall kolla upp myelinyoga.se låter intressant men som sagt, ångesten är påtaglig inför en ny test av den. Va ledsen jag blir när jag hör att du varit dålig, saknat dig 😍 hoppas det gett med sig nu ? Önskar dig en fin helg ! Kram
Irene Ek-Andersson

skriven

Kommentera inlägget här :