vilodag numera

 
på nåt sätt har måndagar blivit min rekreationsdag o vilodag
då jag gör så lite som möjligt
men ändå uträttar en hel del
dagen börjar oftast med Qigong 
bara för att sedan ta tag i sånt som ligger över mig
ni vet sånt där tråk som "ringa viktiga oftast tråkiga samtal"
gå igenom all post o annat för min skyddslings räkning
ser till att göra "matlista" för veckoinköpet på tisdagen
 
 
jag matar fåglarna, sköter om blommorna, pysslar om i huset o tvättar
gör massor av sånt som kräver minimalt med energi eller kraft
 
 
appropå sköta blommor, stolt måste jag visa upp min orkidé
som blommat i snart 2 år, dessutom just nu mer än någonsin
 
 
fattar inte vad jag gjort med den, men nåt rätt måste det i alla fall vara
de andra jag har blommar väl om lite då o då
fast efter viss tvekan o moget övervägande, måste jag erkänna
nåja, stolt är jag i alla fall
 
 
stolt är jag också över vår lilla gran
som jag tycker jag gjort så fin i år
den fyller 25 år nästa år, har börjat barra lite
men är fortfarande vid full vigör
så nåt år till får den hänga med
 
 
i morse var det -15 men sparken startade troget
o vi for som en virvelvind runt dammen i arla morgonstund
jag frös om händerna som vanligt,
o det har blivit ett riktigt stort bekymmer
att min högerhand är så känslig o gör så ont efter en stund
det är bara högerhanden som är hyper-köldkänslig som tur är
nu har jag köpt 4 par olika vantar/handskar men inget par
lyckas hålla stackars fingrarna varma 
så nu har jag beställt nya värmekuddar för framtida promenader
det hoppas jag skall lösa mina köldproblem denna vinter
 
när jag ändå beställde lade jag in om beställningen
till att fira in det nya året också
jag, liksom våra husdjur o de vilda djuren
avskyr ju fyrverkerier o bomber,
även om det bara varar en viss tid, på en viss dag
är det lika dramatiskt o traumatiskt varje gång
dessutom nedsmutsningen av luften o naturen det orsakar 
är ju bara det en anledning till att låta bli
för att inte tala om alla olyckor som de brukar orsaka
 
jag tycker o hoppas ni håller med
att det Nya Året det skall man fira in tyst, värdigt o vackert
 
 
https://www.coolstuff.se/Khom_Loy 
beställde jag ifrån, kopiera gärna länken o gör detsamma =) 
dessa Khom Loy innehåller ingen metall och är biologiskt nedbrytbara.
Bra va !! 
det var dagens moralkaka,
nog om det
men nu vet ni var jag står i frågan utifall ni glömt bort sen tidigare år
 
 
härom dagen var det då äntligen dags
första tuggan är ju alltid den bästa
eller !! ??
vi kan väl säga såhär
årets senap jag inköpte på Smedjans julmarknad
var ingen hit, Whiskysenap är inte riktigt i min smak
så jag återgår till Johnnys söt-starka o fortsätter njuta
av skinksenapen som den skall smaka
att jag sedan aldrig mer kan äta skinkan på Julknäcke
det kan jag ta, för jag blir så oerhört illa påverkad
om jag bara så får i mig några smulor av spannmål
så det har jag helt lagt ner 
det tar dessutom minst en vecka innan jag är någorlunda återställd
 
 
tittar upp från datorn o ser den vackraste solnedgång i väster
klockan är bara tre på eftermiddagen
känner mig glädjefylld, tacksam
men känner också
att det är tur det vänder snart nu, så att ljuset återvänder
D-vitamin kapslar i all ära 
men att få det man behöver via solljuset slår allt
för att inte tala om den ljuvliga sommarvärmen
o de långa ljusa nätterna....längtar !!!
 
 
frid Irene
 

Kommentera inlägget här :