älg-möte

 
så är då julen över för denna gång
vi har haft en toppen helg
först med besök hos familjen i Täby
där vi åt så gott att jag fick Paltkoma,
nåt jag nästan aldrig numera lider av
sedan var det övernattning o en lugn jättetrevlig Julafton i Bålsta hos dottern
 
 
det regnade hela vägen hem från Bålsta
när vi sent på eftermiddagen for hem
så speciellt mycket julstämning utomhus var det inte
men det var desto varmare o trevligare inne hos dottern
hon eldade i kaminen, vi åt massor av god mat
bland annat de godaste Revbenspjäll jag någonsin smakat
o vi spelade Bingolotto på uppesittarkvällen
det var mycket prat, Göteborgs-skämt o skratt
o så drack vi upp årets Julglögg som jag hade med mig 
 
 
vi var sju personer som spelade
enda vinsten var en hundring som dottern lyckades pricka in
nåja, det var trevligt i alla fall
o säkert 20 år sedan jag spelade senast
 
 
mindre trevligt var upplevelsen med älg på vägen hem
i kolmörker o duggregn ser man ju inte så väldigt bra 
men jag hade sådan tur
att att de lite ljusare benen syntes i strålkastarljuset
jag har nog aldrig tvärnitat så fort o hårt som precis då
annars hade vi kört på den
där o då mitt på skogen, så nära var det
o så skakis man blir efteråt
säkert fattas det några dubb i framdäcken nu också
men vad gör det, vi klarade oss helskinnade
 
dessutom lärde vi oss nåt nytt om vår Volvo
att när man tvärnitar o stannar på två "röda"
slår varningsblinkersen på av sig själv
det var en bra finess o säkert livräddande i vissa fall
 
 
det hände andra lite roligare saker på vår resa också
efter kisspaus på nervägen, släppte sulan på ena skon för maken
så det var bara att sikta in sig på en butik som säljer skor
första som dök upp var Intersport i Enköping
så nu är Stefan med nya snygga svarta sneakers
så det var både ris o ros under vår lilla utflykt
precis som det alltid brukar vara
 
 
naturligtvis spelade vi spel som vanligt
men det är inget jag tänker ta upp här
eftersom jag inte vann en endaste gång
inte ens på mitt paradspel Fia med knuff lyckades jag få till det
 
 
dessutom glömde jag ta med Prinskorvarna till dottern
så dessa åt vi igår med gott hemgjort Potatismos
tur jag i alla fall kom ihåg Jul-köttbullarna
som jag rullat o stekt efter konstens alla jul-regler 
 
det blir inte alltid som planerat
men för det mesta blir det bra ändå
o bra har vi haft det, tack för det "barnen" våra
 
för det här är stunder o ögonblick jag lägger i minnesbanken
 
 
efter hemkomsten har det varit mycket vila för min del
men idag på annan-dagen känner jag mig piggare igen
o imorgon börjar allvaret det är ju tränings-tisdag
sedan måste jag handla hem lite gott 
då yngste sonen o hans söta sambo
kommer hem på celebert besök från Karlskrona
 
dessutom är det sista veckan på detta år
vart nu det har tagit vägen
 
 
Frid Irene
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :