Allt för Sverige på TV

Söndag innebär Allt för Sverige 
ett alldeles underbart program på ettan
Jag har en stor släkt i USA 
o vilken grej det vore 
om nån av dem sökte till programmet
 
 
De utvandrade också i slutet på 1800-talet
o var tillbaka o hämtade min moster Maria som liten flicka 
nån gång i början på 1900-talet eftersom de inte hade nån " dotter" 
(Som de sa)
många många år senare när Maria kom till Sverige
visade det sig att hon blev deras piga i huset
min morfar hade just hade blivit änkeman
när han lät henne följa med sin bror till USA 
Då han såg en möjlighet för sin unga dotter i " det förlovade landet "
så han blev helt förtvivlad när sanningen gick upp för honom
Jag hann träffa moster Maria två gånger innan hon gick bort
En fantastisk kvinna som aldrig glömde sitt ursprung o sitt modersmål 
trots att hon var bara barnet när hon tvingades emigrera
Jag har haft kontakt med hennes yngste son Alan några gånger
(hon efterlämnade tre söner i Chicago)
sista gången var vid 9/11 o det fasansfulla som hände då
Tråkigt nog har vi inte hörts av efter det
 
Kanske dags att ta tag i det igen
 
Det finns ju många fler avlägsna släktingar
på min morfars brors sida som jag inte vet ett dyft om
Så roligt det vore att åtminstone veta hur många de är
o var de bor.
 
Det pikanta "problemet "får jag nog ta mig en ordentlig funderare på 
om det går att göra något åt
 
Frid Irene 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :