Stuvad färsk vitkål



Igår gick det inte längre 
Vi bara måste få komma ut lite
så fårhagen med kompisarna från Stationsallen fick det bli
Bära eller brista, 
den lilla konvalescente hunden 
höll på att "tjata" ihjäl oss
så otroligt uttråkad var han


Nu är den lille krabaten en förståndig hund
så han tog det lugnt o varligt 
trots att det spritte i kroppen hans
det var en nöjd, trött, lycklig hund som kom hem till huset igen 
som sov som en stock hela natten
så gott det kändes i själen


Idag är han som en helt annan hund
visst märks det att han får röra sig för lite


För i morse gick vi sjörundan
vilket båda hundarna formligen älskar
Även fast det var krabb sjö
blåsigt, regntungt o fasligt kallt
njöt vi av promenaden


Sen for vi mot stan, (Hedemora) för att 
handla hundfoder, mat o lite växter
Två löjtnatshjärtan en rosa o en vit samt 4 st bredbladig vit Trift till mitt nyanlagda perennland


Samt en röd o en svart vinbärsbuske
Nu skall äntligen tomten odlas upp
Det är ju tredje sommaren nu vi bor i nya huset så det är hög tid


Växthuset börjar ta form 
vilket är tur för nu vill mina plantor ut
o jag köpte även lite inredning dit idag också
Som även syns på bilden 
har jag fått en "riktig" varmkompost också
Som jag strax skall ställa på rätt plats o starta upp 
Så blir det inte fart på odlingarna nu
så blir det aldrig det


Tänk så lite ork det finns i kroppen min
bara det lilla på förmiddagen 
Gjorde att jag knäade vid hemkomsten
inte ens en kopp kaffe gjorde susen 
Däremot värmde brevet o presenten som kom på posten idag från min dotter
Det gjorde att jag fick kraft nog till att baka ännu en Budapest
får ju fikabesök imorgon som jag vet uppskattar lite "gofika"
Visserligen ställde min trötta MS-hjärna till det lite o jag gjorde nästan allting fel
Men det "ser" rätt ut så det ordnar sig nog 

Nu sitter jag tomt stirrande
lite glad över att det regnar
Eftersom jag ändå inte orkat med
att plantera nåt idag
Allt har sin tid o att plantera hinns tids nog
Så nu väntar jag hem Stefan med lite gott till kaffet
o dessutom får han en favorit till middag
stuvad färsk vitkål m en riktigt GOD äkta falukorv 

Frid Irene 



 

Kommentera inlägget här :