städdag

idag var det stora "städardagen! på Klacken
Stefan trotsade survädret o kylan ute
så nu är bilarna sommarfina
 
det är en nöjd man jag har
som nu sitter välförtjänt i TV-soffan
o njuter av värmen från brasan i kaminen
 
ja, ni läste rätt...vi eldar idag,
för så kulet o kallt är det 2 Maj till trots
 
 
nu ville ju inte jag vara sämre
så jag tog mig an smutsen inomhus
här är skinande blankt o relativt "hårfritt"
åtminstone till hundarna skall bada nu ikväll
efter det lär det vara allt annat än fritt från hundhår
för då det blir rajtan tajtan i flera minuter efter att de
torkats o släppts ut ur badrummet
 
allt är förgängligt, även nystädat
 
 
städpatrullen har även varit framme under fågelstugan idag
jag har ett gäng skogsduvor som gör soprent på marken
o det gillar jag, dessutom tycker jag att de är vackra att se på
 
 
en som däremot inte tar det vackert
eller tar hänsyn till nån
är min vackra hackspett
som tar för sig av allt om bjuds i matväg
de stackars småfåglarna kan bara vackert titta på
medan han mumsar i sig
humör har han så det räcker
så med honom är det ingen som muckar
 
annars har jag bara tagit det lugnt
varit en sväng ner till kiosken o handlat
passade på att fika hos vänninnan på hemvägen
o gick sedan hem i regnvädret
som jag hoppas flugit sin kos imorgon
 
för då har jag bestämt mig för
att inreda lilla "butiken" i garaget
Stefan har fixat med hyllor o snickrat
ett smart uppläggningsbord idag
så nu är det bara för mig att sätta fart
 
hoppas bara att hemska tröttheten flugit sin kos då
för som det är nu, är det bara med vilja
jag ens kliver upp ur sängen på morgonen
hur länge det skall ta att återhämta sig efter flunsan
det veté katten
men det har jag inte ännu gjort i vart fall
allt o då menar jag allt
sker under tvång o inget går av sig själv
 
nu vet jag att det inte bara är jag
som dras med den här sega tröttheten
utan även Stefan som annars är fullt frisk
känner av det fortfarande
o min väninna som vi smittade ner
ja hon är fortfarade "förkyld"
trots en högoktanig Penicillinkurpå 9 dagar
så det var en elak jäkel
 
men imorgon tar vi nya tag
gör det jag orkar o förmår
 
jag gör så gott jag kan
 
ja det var väl allt för idag
o har jag glömt nåt
så vet jag ju inte om det
så varför fundera på det
 
 
 
frid Irene
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :