första skörden

 
alla mina plantor har ännu inte fått flytta ut i växthuset
tycker det är lite för kallt om nätterna ännu
hälften av dem har jag "offrat" o flyttat ut
har visserligen en liten frostvakt
o tända värmeljus hela nätterna
 
resten får bo kvar "hemma" i söderfönstret ett tag till
det tackar min snabbväxande minigurka mig för
den är smockfull i gurkor som börjar mogna nu
o idag var det dags att skörda den första
det är en tidig gurksort som heter Asiegurka
som ger ca 10-12cm stora gurkor 
ekologisk från frö till gurka är den också 
vilket ger ännu mer glädje i själen
 
 
tog också in lite gräslök, som jag garnerade lunchen med 
tänk att egenodlat smakar så mycket mer
det var det roliga
nu åter till mitt häslotillstånd
 
just nu är vi lika pigga Casper o jag
då han genomgick lite traumatiska behandlingar igår
visserligen sovandes men ändå
en analsäck brast vid tömningen
o det blev penicillin i 14 dagar
han fick såret på låret rengjort 
ett sår han fått efter ett äventyr under altanen hos grannen
då han kom hem med en stor sticka 
som jag trodde mig inte fått ut helt o hållen
 
 
samt tänderna rengjorda från tandsten
vi passade på att göra "allt i ett" 
när han ändå var sövd
 
 
han har ju också kräkts varje morgon ett tag nu
så han fick lite Omeprazol
att äta under penicillinkuren mot magkatarr
ja vad gör man inte för de kära små liven
 
 
nu skall vi kurera oss tillsammans
o se till att få tillbaka krafterna
nåt jag är helt dränerad på pga förkylningen jag dras med
jag sover mest om dagarna o börjar bli lätt orolig
att jag drar på mig lunginflammation om det fortsätter så här
 
o av allt jag skulle göra denna vecka
blev det nästan inget
min husläkare orkade jag inte besöka i måndags
igår bet jag ihop o skjutsade in Casper till veterinären på morgonen
o hämtade hem på eftermiddagen
hem kom en "vilse i pannkakan" hund, helt groggy hela kvällen
 
 
imorgon skulle jag på Mammografi 
men det har jag också ombokat då det inte finns ork till det
 
 
peppar mig lite själv
då jag behöver all uppmuntran som finns
försökte tom. att "skärpa mig" på eftermiddagen idag
då solen tittade fram o lockade med sin värme
så jag gick ut o satte potatis samt planterade rödbetsfrön
vattnade i växthuset o pysslade lite med plantorna
det straffade sig ganska snart
så nu sitter jag nerbäddad o skriver
trots att klockan bara är halv åtta
jag som tänkt plantera om mina tomatplantor
i större krukor för att sedan flyttas ut till växthuset
men det får vänta ännu nån dag
resten av mina fina EKO-plantor säljer jag av billigt nu
o hoppas de skall ge nya ägaren många goda stunder
 
 
goda stunder ser jag också fram emot
är så trött på att vara så här dränerad
håglös, orkeslös, förkyld o febrig
 
huset håller på att förfalla
jag skulle vilja göra så mycket ute på tomten
vill fylla Outlet-Loppisen med massor av nytt
 
 
men av det blir det inget
eftersom jag blir trött av bara tanken
men Öppet på Lördag mellan 13-16 det skall jag ha
bära eller brista
 
 
frid Irene
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :