ny utsikt

det bästa jag gjort igår
var att sätta upp en fågelmatare utanför burspråket
 
 
det gjorde jag när jag städade vid fågelstugan igår
så nu ser jag ju fåglarna hela tiden
o Talgoxarna tackar mig med sin glada sång.
 
 
Idag går det sakta här i huset,
men det går, för sakta går också framåt.
Vi skall strax ut på morgonrundan,
ingen av oss har så bråttom idag,
för första morgonkissen är redan gjord
då de var ut med husse som gick upp klockan ½6.
 
dimman ligger vit o tät utanför
så det känns ändå inte så lockande att gå ut ännu
 
vi brukar kravla oss ut vid halv 10
för då är både jag o kroppen redo att "fånga dagen"
 
fångar både grus o lera på tassar o päls
gör vi också nu
då det är blött o lerigt på Klackvägen
vår lilla väg in till huset är ju inte asfalterad
vilket jag normalt tycker är toppen
 
men uppskattar lite mindre såhär års
med stora fläckar av is,blötsnö, grus o lera på den
nu får gärna våren komma på riktigt
o torka upp i både skog o mark
för vi har fortfarande snö kvar på marken
o isen ligger blöt, blank o farlig
kvar på Grycken
hoppas att ingen frestas att gå ut på den
för vårisen är förädisk

jag undviker just nu att gå efter sjökanten med voffarna
eftersom Casper den egensinnige hunden
gärna tar sig friheter o går sina egna vägar
dessutom måste han vittja varje Minkhåla utefter stigen
o dessa ligger ju vid vattnet
 
är ju så vansinnigt rädd om de små liven
o skulle gladeligen hoppa i efter om nån av dem drattade i
 
vilket kanske inte är nån bra idé
så därför undviker vi sjön ett tag nu
 
 
appropå Casper
han fyllde modiga 10 år i fredags
en ålder han bär med heder
den vackra egensinniga bortskämda snälla hunden
 
 

dagens visdomsord får avsluta dagens inlägg
 
 
frid Irene
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :