min trädgård

växer sakta men säkert till sig
jag inspekterar nöjt domänerna varje morgon
vattnar i växthuset o pysslar om mina sommarblommor
 
 
jag sitter ofta en liten stund i huset o bara njuter
det är så mysigt o alltid varmt
 
 
sommarblommorna vill sig inte riktigt ännu
det är för lite sol o värme för att de skall blomma ut
så där prunkande som jag brukar få dem
 
 
i växthuset däremot blommar både Tomat Paprika Squash
 
o Gurkorna mognar eftersom nu
 
i odlingsbänkarna har jag misslyckats med både
Spritärtor o några salladssorter
antingen har det varit för kallt så det inte grott
eller så har jag "fel" sorts jord
eller så har "nån eller nåt" ätit up fröna
 
men det mesta växer i alla fall
o jag är så stolt o nöjd
 
jag har bakat till midsommar
o städat hela huset idag med lite hjälp av Stefan
det luktar nytorkade golv o renbäddade sängar
då mår jag som bäst
o speciellt bra känns det idag
då jag vaknade med en av de värsta Migränanfall jag haft
det tog sin lilla tid innan jag reste mig
fick medicinen att stanna
men så småningom kom vovvarna o jag ut på promenad
då var klockan redan halv tolv
så idag var jag oändligt tacksam över vår bakgård
 
 
där vovvarna kan göra sina behov
dagar som denna när matte inte tar sig ut sängen
men så småningom kom vi ut o gick förbi kyrkan
 
 
där låg lilla Fjärilen Tuvas vackra blommor från kistan igår
o jag visste då varför migränen hälsat på
det var naturligtvis den känslostorm
som rasade igår på hennes begravning
som ställde till det idag
det borde vara "förbjudet" att behöva begrava sitt eget barn
 
så jävla fel
 
ursäkta ordvalet..men hittar inget annat
 
för Er som inte kände Tuva o hennes familj
så kan ni gå in o läsa här
då hennes mamma bloggat under lång tid
hon har även skrivit en gripande bok
som jag är lycklig ägare till ett exemplar av
 
 
den handlar om lilla Tuva
o hur hon höll på att lämna jordelivet redan som liten
den gången lurade hon alla även sin sjukdom Leighs syndrom
o stannade kvar i nästan 9 år till
 
jag har nu varit på två begravningar under mindre än en månads tid
den ena var en ljus fin begravning, precis en sån som jag vill ha
det var en borgerlig o mycket finstämd sista stund
 
sen den som var igår, mycket vacker o otroligt fin
i vår vackra Stjärnsunds kyrka med en empatisk trevlig präst
 
 
men med det värsta man kan som förälder uppleva
den att behöva begrava sitt eget barn
 
nu vill jag att det dröjer både länge o väl
till nästa begravning
 
mycket länge
 
Frid Irene
 

Kommentera inlägget här :