höns-vakt

 
har alldeles glömt att berätta
att jag hade vårdnanden om Förskolans höns förra helgen
jag som så gärna vill ha egna höns var helt lyrisk
är med på en schema-lista där man får tillfälle att
sköta om dem ett par/tre helger per år
Åhhh så roligt det var !!!
 
de små liven pysslades om efter konstens alla regler
jag cyklade iväg varje morgon för att leta färsk Nate till dem
naturligtvis fick de lite annat godis hemifrån också
som sallad, lite matrester o ett par hembakade bröd 
innan jag släppte ut dem på morgonen
 
från det vackra hönshuset
som är ett kombinerat växthus/hönshus
precis ett sånt som jag önskar mig
 
 
för i växthuset går hönsen på vintern
o bereder jorden för nästa års skörd
o som det växer där sedan 
har aldrig sett dess like
Squashbladen är stora som paraplyer
 
 
tomaterna går inte av för hackor de heller
 
 
vi blev goda vänner på en gång
o "lönen" för tre dagar blev sex vackra olikfärgade ägg
 
olikfärgade pga av att hönsen är av olika ras o färg
 
 
här ligger lilla "hackkycklingen" hon är så liten
o får snällt vänta tills de andra större hönorna
ätit de som de vill ha innan hon släpps fram
behöver jag säga att hon blev min favorit
jag pysslade om henne lite extra o stack åt henne
en o annan godbit, vilket hon verkade uppskatta
 
 
hönshuset är så välskött, luktar inte alls
har inbyggd värme till vinterhalvåret
o timers till lampor o annat nödvändigt
 
 
o jag bara älskar det
så jag hoppas på att få fortsätta sköta om dem ibland
för det var nåt jag verkligen gillade
 
 
suck.. nu vet jag varför
jag så gärna vill ha några hönor o en snygg ståtlig tupp
 
för precis så här fräscht o fint kan man ha det
i ett hönshus, det vet jag nu
 
Frid Irene
 

Kommentera inlägget här :