skabbräv på tomten

igår dök ett STORT problem upp på tomten
en svårt angripen skabbräv stapplade förbi
fort som tusan ringde jag grannen som är jägare
dock hann han inte få fram geväret tillräckligt snabbt
för att avsluta den stackars rävens lidande
 
bilden här under visar en angripen räv
lägg till hela kroppen angripen på den stackaren vi såg
så förstår ni vilket oändligt lidande o plågsam död
som väntar om ingen är barmhärtig o tar den av daga
 
(lånad bild från Google)
 
jag skrev ett par rader om det på FB
o idag visade sig Stjärnsundsmentaliteten
från sin allra bästa finaste sida
Seppo, som bor i andra änden av byn,
också han flitig jägare o jakthundsägare
kom med tvättsåpa, bara sådär,
 
det skall jag tvätta hundarna med ikväll
så vi slipper vara oroliga för skabb-smitta
på våra små "älsklingar"
 
 
så nu går jag omkring i huset så varm i hjärtat
ler lite fånigt, smånynnar o struntar i hur kroppen mår
det går ju bara inte att må dåligt med så mycket
kärlek o glädje i kropppen
 
 
glad i hågen o småfånigt leende
lagade jag till en Bondomelett till lunch
 
 
bjöd mig själv på kaffe med dopp
o låtsades att det ingick i dagens lunch
 
haft två så fina dagar nu,känslomässigt
 
(lånad bild från Jennys sida)
 
för igår blev jag nämligen bjuden på lunch hos min söta grannfamilj
efter att jag bett om hjälp med att skjuta den stackars räven
 
men nu har "larmet" gått i byn
så fler håller uppsikt efter den
inte bara för smittoriskens skull
utan för att det är obarmhärtigt att låta den självdö
 
 
nu till nåt helt annat
köper ju alltid fikon till julen
de blir alltid kvar o till slut torra o tråkiga
ändå köper jag dem, år från år
men igår bestämde jag mig för att
göra nåt konstruktivt av dem
o inte bara mata komposten med dem
det slutade i två fröbrödsslimpor med fikonsmak,
Jättegoda faktiskt !!

även det blev jag varm i hjärteroten av
det att jag för en gång skull kommer äta upp de satans Fikona
 
 
i morse klev jag upp alldeles för tidigt
det var mörkt, snötungt o kulet ute
så när kaffet var slut o hundarna "kissade"
kröp vi under täcket igen
 
 
jag kollade på gårdagens Farmen på "paddan"
men hade "nyhetsmorgon" på också
för att inte missa nåt i nyhetsflödet =)
sen somnade vi om fram till klockan 10
 
 
det är ett attans busväder ute
o eftersom det inte blir nån sparkvända idag
det var otäckt mycket stöp på isen igår,
så dit vågar/vill jag mig inte mer
i vart fall inte just nu o inte ensam
 
så därför passar jag på att helgstäda lite
samt börja med Årsredovisningen till Överförmyndaren
gällande min "skyddsling" jag är förvaltare åt
 
 
som jag gruvar mig för den
jag som bara skickar ett ynka sms gällande min egen deklaration
måste här redovisa varje liten transaktion under året
skriva en årsredogörelse över utfört uppdrag
göra årsräkning för året som gått
betala ut/in lön skatt o arbetsgivaravgifter o deklarera även det...
SUCK !!
har sagt upp mig två år i rad
men de hittar ingen ny förvaltare (skitsnack)
då det är katastrofbrist på sådana i kommunen
så jag har blivit övertalad om att fortsätta
men nu är det ABSOLUT sista året
för jag mår så dåligt av att ha detta hängandes över mig
så jag orkar/vill inte fortsätta o det är definitivt inte värt det
för de småpengarna man får i ersättning
 
så känner jag
 
kanske har ni annan erfarenhet av Gode man / Förvaltarskap
men jag får inte ut nåt av förvaltarskapet
utan numera är det är bara oerhört betungande o energikrävande
jag har ställt upp i 8 år nu...
det får räcka så =)
 
 
 
PS.
Glöm inte bort att det är Kramens-dag idag !!
 
 
Frid Irene
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Anonym

Kraaaaam❤️

Svar: Detsamma till dig .. "Anonym" 😊
Irene Ek

skriven
#2: Lena

Kramar till dig med från ett snöigt Småland.Riktigt vackert vinterväder hos oss.Stackars räv! Skönt med så hjälpsamma människor i er by-
Jag köper också fikon som ingen äter upp. I år var dottern med o handlade till jul ,så hon stoppade mig.
Lena

Svar: ja tänk att man aldrig lär sig Lena, vet ju att ingen annan än jag skulle komma på tanken att äta dessa förbenade Fikon =) ..vi har ett rasande snöväder också idag, men skottningen överlåter jag till Stefan, är alldeles för energifattig just nu för sådana övningar. Måste använda det lilla jag har till Årsredovisning o deklarationen, fast om det gick bytte jag gärna. =( // Kram
Irene Ek

skriven

Kommentera inlägget här :