Godmorgon !

idag har jag tänkt "fånga dagen"
eller "Carpe diem"som man läser överallt
nu undrar jag
är det nån här som vet hur man gör då ?
 
eller har det bara blivit ett missbrukat uttryck
som så mycket annat i vår vardag
 
jag gör alltid det jag kan o orkar av min dag
kanke är det att "fånga dagen"
 
vi slänger ofta ur oss ord, meningar ,fraser
utan att de får eller har nån större betydelse
 
hur många har inte frågat mig
"hur mår du" ?
utan att invänta svaret
eller ens lyssnat på vad jag svarat
 
därför har jag ett standardsvar
på en sådan fråga
"jo`tack det är bara bra" själv då ?
 
för 99 gånger av 100 fortsätter ändå samtalet
med att frågeställaren svarar själv
innan jag ens hunnit öppna munnen för att svara
 
jag säger ofta " var rädd om dig" när vi skiljs åt
i all välmening.naturligtvis
men vad menar jag egentligen ?
o betyder det nåt eller är det bara nåt "man säger"
 
 
eller som jag ofta säger "Kram på dig"
vore det inte bättre jag gav en fysisk kram
 
nu gör jag oftast det
då jag tycker om att både få o ge kramar
 
nåt vi alla borde bli bättre på
är att ge beröm o att kunna ta emot beröm
 
 
tänk så gott det är att höra
"va fin du är idag"
"vad duktig du är"
"bra gjort"
 
för det är väl en av de få gånger
ett par tre ord gör så otrolig stor skillnad
det kan till o med vara skillnaden
mellan en bra eller "dålig" dag
 
"dålig dag"  "bra dag"
vad betyder det för dig
regn eller solsken
gråt eller skratt..eller vad ??
 
idag har jag nog vaknat "på fel sida"
som har sådana djupsinniga funderingar
redan klockan åtta o utan kaffe i kroppen
vilken sida är "rätt" att vakna på blir nästa fundering då
 
nä nu måste jag sluta
innan jag snärjer in mig i en djungel
av funderingar, uttryck o fraser
 
hur som helst, idag skall jag
"Fånga dagen"
det gäller bara att komma på ...
hur gör man då ??
 
 
 
frid Irene
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :