dramatisk dag

dagen började med dramatik
såg hur brandbilen for förbi nere på stora vägen
med blåljus o i en faslig fart
 
alldeles efteråt får jag reda på
att två hästar gått ner sig i Grycken
fattade direkt vilka
eftersom vi bara har två hästar på bruket
en av dom är min favorit
en stor vacker Tinker-häst
 
vilken räddningsinsats det blev
o vilka hjältar det finns
bild.Dt.se  för länk till bilder o intervju klicka här
 
 
trots att en häst inte gick att rädda
är jag djupt imponerad av dem som jobbade 
mot tiden, kylan, isen o en skräckslagen stor häst
 
på eftermiddagen vågade vi oss ändå ut på isen
vovvarna o jag tillsammans med flocken från Stationsallen
för vi håller oss till de plogade lederna
där det är säkert att vistas på isen  
för där hästarna gick ner sig är det strömt
o nästan aldrig is som är hållbar o säker
 
jag på spark då benen var lite spaka idag
efter snöskottningen igår
o ett par riktigt jobbiga vändor
på oplogade vägar med vovvarna
 
det har varit en händelserik dag
med Stjärnsundsmått mätt
 
först dramatiken med hästarna
bild Dt.se
 
 
sen bakade jag en tårta till de drabbade
att bjuda alla hjälpsamma människor på
naturligtvis en Pinochio
kan ju inget annat..eller jo men den är snabb o enkel
 
sen såg vi när de bärgade flisbilen som brann
igårkväll alldeles utanför bruket
 
o så har jag klurat ut åt väninnan 
hur hennes nya bankdosa fungerar
 
 
o som avslutning o bonus på dagen
fick Stefan ännu en matfavorit, Toretellinigratäng
till det serverade jag sallad, o hembakat fröbröd
 
nu återstår bara lite häng i TV-soffan
innan det är dags att göra kväller
o det är inte fy skam det heller
för det är varmt, tryggt o trivsamt där
 
o det är allt jag behöver
efter en dag fylld av både sorg o glädje
 
frid Irene
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Lena

Vilken dag!! Stackars dessa vackra hästar, har tack vare dig lärt mig vad de heter.Vi har två i närheten också.
Du är ju för underbar som bakade till dem,det måste blivit uppskattat.Er middag såg också mycket god ut ,o hembakat bröd!
Om du är trött ikväll så är då inte jag förvånad.Men det är kanske en lite skön trötthet efter en sådan dag.
Kram

Svar: Vet du det hembakade brödet tar Max 5 minuter o sno ihop .. Men smakar gudagott !! Precis som du skriver så är det en skön trötthet som smyger sig på efter en sådan här dag !! Tror tårtan blev riktigt uppskattad alla behövde nåt sött o gott till kaffet efter nästan 4 timmars insats 😃 kram
Irene Ek

skriven

Kommentera inlägget här :