bekymmersamma snöbollar

idag begav vi oss ut på Grycken
trotsade urvädret o for glatt iväg
 
 
dessvärre ville Casper bara leta upp Minkhålor
vilket inte alls gillades av matte
men Eva P tog resolut saken i egna händer
 
 
hämtade den ylande o protesterande krabaten
som sedan fick gå kopplad resten av promenaden
 
 
vi fick lov att vänta på parkeringen vovvarna o jag på hemvägen
då Åke vännen fått nästan hela Gryckens blötsnö med sig hem
mellan benen satt stora hårda ishårda snöbollar
vilka luvades o ställde till bekymmer när han skulle gå
 
 
snällt väntade vi till Eva kom med bilen
 
 
vilken lycka det var när hon äntligen dök upp
 
 
 
för då frös lilla Tilda, Åke var kall o moloken
o mina pojkar hade för länge sedan tröttnat
 
 
ja vilken annorlunda promenad det blev
den slutade med en lång varm dusch för Åke-pojken
för att lösa upp is-snöbollarna kring benen
 
 
under tiden han torkade, fick upp värmen igen o vilade sig
passade vi på att go-fika lite för det tackar man ju inte Nej till
sedan tog vi sparken hem i busvädret vovvarna o jag
 
det var egentligen dags att skotta
då det kommit över en decimeter blötsnö
men jag förträngde det snabbt o galant
gick in o fjäskade till med lite god middag på köksbordet
tills Stefan kom hem från jobbet
 
så nu går han mätt o belåten ute på gården
o jobbar hårt med den tunga snön
vilket nog inte alls var vad han hade tänkt sig
 
o om sanningen skall fram
så visst har jag lite dåligt samvete
men njuter ändå av att sitta inne i lugnet vid brasan
dessutom gillar jag dagens visdomsord
 
 
den tar jag till mig
o lägger in ännu ett vedträ på elden
allt för att hålla elden vid liv
 
 
frid Irene
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Anonym

Ja, kära nån vilken eftermiddag det blev! Tack för idag!

Svar: Ibland är det skönt att va två .. Som idag tex. allt gick ju bra .. Bara att hoppas Snygg-Åke inte får några men efter nedkylningen 😳
Irene Ek

skriven

Kommentera inlägget här :