Guldkorn

 
så har då äntligen Penseérna fått eget boende
det blev precis lika fint som jag tänkt mig
jag har även varit till kyrkogården o satt några
för även om vi fortfarande har frost om nätterna
så tål ju de små vackra juvelerna detta
 
de slokar lite på morgonen, men reser sig efter en stund
o står lika stolta o vackra som tidigare
precis som jag allt som oftast också gör
alltså slokar lite på morgonen, men reser mig snart igen
 
 
eftersom Påskliljorna fortfarande var riktigt fina
o de nu fick ge plats åt Penseérna
satte jag ner dem i jorden vid Salixen
där får de nu gotta sig o sprida sig bäst de vill
 
 
i år är det gula blommor som gäller för mig
förra året körde jag mest "vitt"
man måste förnya sig o testa vilket som är bäst
vi går ju in på tredje sommaren nu i vårt nya hus
så ännu finns det många färgvarianter kvar att prova
 
 
om det är gult ute så är det desto grönare inne
o mina gurkor har börjat blomma för fullt
 
 
det växer så det knakar o jag njuter så
nu får vi hoppas ledigheten som kommer
gör att växthuset står klart snart
så de kan börja komma ut varma o soliga dagar
 
 
nåt mer jag är oerhört stolt över
är att jag dragit upp egna Måbärssticklingar
o dessa har jag nu planterat
så att de så småningom skall få bilda häck
vi har ju en väldans stor tomt så det kommer att ta sin lilla tid
att komma runt hela men skam den som ger sig
vi är på god väg nu i alla fall
 
 

det är själavård att vara ute o påta i trädgården
det gör mig så gott att få lite "skit under naglarna"
jag går omkring på kvällen o kikar på dagens värv
o känner en sån oerhörd tacksamhet
över att både kunna, ha möjligheten
o att ha någorlunda gröna fingrar
 
jag lusläser "handelsträdgårds tidningarna"
ringar in, kryssar för, planerar o börjar om
det jag först tänkte gäller inte längre
o snart vet jag inte alls vad som gäller
för ju mer jag tittar desto mer förvirrad
o "vill ha" blir jag
 
"mycket vill ha mer" heter det ju
det har jag råkat ut för nu
vad det gäller trädgårdsväxter
både perenner o fruktträd o bärbuskar
står på önskelistan o gärna en fullstor Hallonhäck också
 
vi får se vart det slutar
 
slut är i alla fall jag för idag
har planterat på förmiddagen
o städat på eftermiddagen
nu säger kroppen "ifrån"
o jag skall nog tillbringa resten av kvällen i TV-soffan
det är inte fy skam det heller
 
det gäller att hitta guldkorn i allt
o inte oroa sig alltför mycket över sin situation
 
för livet är som det är
 
frid Irene
 
 
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: angelicasvarld.blogg.se

Så härligt at äntligen få fixa och dona ute...längtar tills det att man kan plocka de första tomaterna och gurkorna!

En härlig kväll önskar jag dig!

Svar: Ja känslan att äta egenodlat är oslagbar /
Tack detsamma vad det gäller kvällen 😊
Irene Ek

skriven

Kommentera inlägget här :