vintertid

vilket nys
det där med vintertid
allt blir ju fel
frukosten, lunchen o middagen
magen är ju hungrig en timme för tidigt hela tiden
 
ytterbelysningen tänds långt efter mörkrets inbrott
eftersom timern inte vet om att det numera är vintertid
o bruksanvisningen är skriven med kyrilliska bokstäver
eller det är den inte
men oerhört opedagogiskt skriven
jag som annars älskar bruksanvisningar
vill bara elda upp den lilla 50 sidor tjocka skriften
o hoppas på att de ansvariga tar sitt förnuft till fånga
o går tillbaka till "normaltid" året om
 
så nu sitter jag här klockan åtta "tjugo"
gäspar o funderar på vad jag skall skylla på
för att kunna krypa ner i sängen
utan att framstå som en trött utsliten o grå kärring
 
för jag vill ju så gärna vara den där
glada, pigga, snygga, alerta sexiga kvinnan
hon som går omkring galet snygg
luktar gott o är lockande varm
som suckar lätt o plutar med munnen
o hetsar Stefan till vansinne så han glömmer
Netflix, Dreamfilm o Swefilmer eller vad alla filmkanaler heter
o jagar henne runt i huset
 
 
men inser att jag har fullt sjå
att ens komma i de osexiga men sköna tossorna
jag fått av dottern
lukta gott o varm kan jag uppfylla
eftersom jag är nyduschad
o "vallningarna" kommer o går
men allt det andra, ja det finns nog bara i mitt huvud
 
inser medan jag skriver
att jag inte behöver oroa mig
eller hitta på ursäkter
för från soffan hörs lätta snarkningar
 
 
det här med vintertid är jobigt för oss alla
"gammal som ung" i familjen

så det är helt legitimt för mig
att dra mig tillbaka o avsluta söndagen
tillsammans med Jax Teller o hans kompisar i Sons of Anarchy
i sängkammaren o jag lovar Er
det är minsann inte fy skam för en gammal dam
har sett alla  sex säsonger hittills
så måste ju även se de sjunde o sista
 
 
en sexa Clan Mc Gregor, en skål jordnötter o Jax
får avsluta min söndag
för söndagar skall avslutas med stil
o inget annat
 
 
frid Irene
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :