envis kvinna = Ek

 
vi har en liten Ek står vid tomtgränsen
idag kom jag på varför jag inte bytte tillbaka till mitt flickrnamn
när jag skiljde mig för 35 år sedan
 
den här lilla eken är precis lika envis som jag
när alla andra träd lövat av för att invänta vintervilan
håller den envetet i sina bruna torra löv
detta trots både storm o skyfall som vi haft sista tiden
den står där stolt med sina torra bruna löv
släpper inte det minsta på garden
eller ens några löv heller
 
den står där envis o tjurig precis som jag
varför skall man vika sig o göra som alla andra
ge efter för lite "oväder"
skulle aldrig falla mig in att ge mig
jag är så jädra envis ibland
så jag får ångra det bittert
ändå lär jag mig inget av det
 
lika lär det bli för lilla eken utanför
släpper den inte sina löv
kan snön ta dess grenar
 
lite så är det för mig också
ger jag mig inte lite ibland
o tar det lugnt eller rättar in mig i ledet
tar MS över o golvar mig totalt
o det både med eller utan envisheten
 
ändå står jag där lika tjurig dagen efter igen
glömt allt som var igår
o stretar på i full fart som vanligt
 
därför passar jag o mitt efternamn bra ihop
det fattar jag nu
för ett envisare litet träd
än det jag ha utanför fönstret
har jag aldrig sett
 
ibland faller allt på plats
 
avslutar dagns inlägg med mitt favorit motto
 
 
 
frid Irene Ek

 
 

Kommentera inlägget här :