det sitter i huve´t

ringde glad i hågen ett samtal idag

nu sitter jag upprörd, ledsen o samtidigt oerhört
förödmjukad

kan verkligen missfärgad tvätt
sitta i huve´t på mig

eller är det möjligen så att
den jag pratade med har problem med
kvinnor som bestämt säger ifrån

tidigt i våras togs vattenprover i vårt hus
eftersom all tvätt de senaste åren förstörts
av nåt som missfärgar den

vi har flertalet gånger fått ledningarna spolade
o bekymret försvinner för ett tag

bara för att återkomma efter några månader

jag hade en muntlig överenskommelse
med mannen som tog vattenproverna i våras
att de sklle komma o spola efter storrengöringen
av byns vattenledningsnät nu på vårkanten

men idag visade det sig att den var inte vitten värd

Mannen i andra änden av luren
talade lite snyggt om
"du har inget fel på ditt vatten..säger jag ju"

kunde det möjligen vara så att det var jag som
gjorde nåt fel när jag tvättade

underförstått var det mig det var fel på

den förstörda tvätten satt i huve´t på mig

där avslutades samtalet och ensam kvar satt
på Häggliden en ledsen förödmjukad dam

jag som alltid brukar kunna "tala" för mig bröt ihop totalt..
för det här med tvätten är en känslig fråga

det har gått så långt så varje gång
jag öppnar tvättmaskinsluckan
gör jag det med stor ångest
eftersom jag är rädd för resultatet

nu återstår att gilla läget eller att flytta härifrån

eller sluta tvätta eftersom vi inte har råd att köpa nytt varje gång
som våra kläder blir förstörda av mitt "ovarsamma" tvättande..

fy för den lede vilken
huvudvärk jag fick nu av återhållsamt humör
eftersom jag inte ville göra mig "omöjlig"

för på nåt sätt måste jag få hit spol-killarna

måste tänka till och ta fram lite kvinnlig list

bara jag lugnat ner mig ..svalt gråten..förödmjukelsen
och plockat fram Kajsa Kavat igen




ljus o värme // Irene




Kommentera inlägget här :