heliga kor...

ingenting är "heligt" längre
redan igår kväll alltså på 1:a advent
åt jag min första skinkmacka

hur gott som helst



nåt som när jag var liten
skulle betraktats som en dödssynd

skinkan skulle tillredas dagen före julaftonen
punkt slut !!
möjligen..om man hade en otrolig tur
fick man "tjuvsmaka" en liten bit
när den grilljerats o svalnat..

även det gjordes i smyg
för det var egentligen förbjudet
att röra den innan julaftonens morgon

jag pyntar färdigt här hemma lagom till advent
jag julstädar ..vad nu det är
jag byter till julgardiner o dukar
jag tom klär vår lilla plastgran

totalt förtappad som jag är

allt det här skulle husmor göra i flygande fläng
o med stor glädje o inlevelse dagen före julaftonen
för inte alls så länge sedan



innan man ens hunnit öppna juklapparna
ståtar semlorna i affärens kyldiskar

när jag var liten åt man semla på fet-tisdagen
under stor andakt o med het mjölk
så var det bra med det

ja listan kan göras lång
så lång så inlägget skulle bli tråkigt

men traditioner och sedvanor
håller på att sakta tänjas ut
för att helt försvinna ut i
absolut ingen förväntan inför nåt kommande

man förlorar den där härliga känslan
av att ÄNTLIGEN vara där..
vid det man väntat på så länge

nervös uppspelt o förväntansfull
satt man med skräckblandad förtjusning
o väntade på tomten o den där säcken han hade med sig

idag läste jag att man skulle göra en egen
egenhändigt tillverkad adventskalender
med 24 små fickor där man skulle lägga i
en liten julklapp i för varje dag till barnen

vad skall man då vänta på till julaftonen

det skulle vara tomten då
den där som ingen vill va
men som alla vill ha

för Kalle Anka har jag ju sett i 30 år
maten har jag ju redan smakat/ätit av
julklappar har man redan öppnat i 23 dagar
och julgranen står dammig i rummets ena hörn

som sagt inget är heligt längre..

eller är det bara jag som är tjurig idag
o vill att allt skall vara..

så som det alltid varit

ljus o värme // Irene

kan bara inte låta bli att lägga ut bilder
jag gråtit över hela eftermiddagen
av lycka o stolthet förstås..meen
"jag skulle vart me ju "



























Kommentarer :

#1: Pennelina

Det var inte så dumt med traditionerna och gränserna förr...numera vet man inte vad man ska ta till då barnen blir äldre, för de har redan fått allt innan de egentligen är gamla nog för det.



Vi försökte bromsa så gott vi kunde, men släkten gjorde sig populär genom att slinka emellan ;-)



För oss som saltar in skinkan själv är det svårt att tjuvstarta på julen :-)



Kramar <3<3<3

skriven

Kommentera inlägget här :