livsnjutarhelg....

har länge tänkt att jag
måste provapå denna kulinariska anrättning
som alla TV-kockar prisar så


pilgrimsmusslor
Gourmet, lättlagat, snabblagat, festmåltid
Typ av rätt: Förrätt
Antal portioner: 4
Tillagningstid: C:a 15 min
Tillagningsmetod: Steka
Gör så här:

Stek pilgrimsmusslorna lätt i teflonpanna, de skall bara precis hettas upp – inte mer. Lägg upp på varma tallrikar. Klicka ned smöret i pannan på medelgod värme och bryn det mycket lätt. När smöret börjar brynas tillsätter du snabbt de övriga ingredienserna under omrörning. Häll såsen över pilgrimsmusslorna och servera omedelbart. Gärna med lite grönt som prydnad.

Stekta pilgrimsmusslor

Ingredienser
Pilgrimsmusslor 12 st
Smör 40 g
Persilja, hackad 1 dl
Schalottenlökar, finhackade 2 st
Finhackade vitlöksklyftor 2 st
Salt  
Svartpeppar, malen





inhandlade 5 musslor i fredags
tillagade dem igår kväll
med stor nyfikenhet o hög förväntan

det smakade mest vitlök och
konsistensen var som fiskbullar ..vilket jag avskyr
gubben han vägrade att ens äta av dem
så istället åt jag mig mer än nöjd
kan väl säga att det dröjer nog ett tag till nästa gång :o)


men kryddig höstgryta med sting av starka korvar och vitlök
vi hade till varmrätt..den var en riktig hit
(LCHF-recept klicka på bilden)
det "goda" röda vinet jag inhandlat får gå åt till matlagning
eftersom jag någonstans i munnen tappat smaken för vin..
det verkar inte spela nån roll..vitt eller rött..
det smakar inte alls längre
vanligt kolsyrat vatten däremot känns fräscht o gott...

Hallongräddglass (LCHF)
efterrätten njuter jag av ännu i munnen
hemmagjord Hallongräddglas med lite egna hallon till..(också LCHF)

en livsnjutar helg börjar gå mot sitt slut
bjöd gubben min på frukost i morse
eftersom jag var uppe före honom för en gång skull


ibland känns livet gott
det gäller bara att hitta guldkornen i det..

igår var en "njutardag"
tog det lugnt, åt gott, pratade mycket, sov middag..
vi såg på film..Twighlight
kollade besvikna på finalen på Robinson

idag avslutar vi sakterliga helgen
förbereder oss för en ny förhoppningsvis bra vecka

matdosa skall fixas, tvätten skall tas omhand,
blommorna skall pysslas om, ICA-mathyttan skall besökas,
lunch o middag är ett måste..
resten av dagen går i vilans tecken
njuta lite av det otroliga vädret utanför
känna värmen stråla från kakelugnen..
dricka en gräddtoppad Zoega´s

söndags-livet kan inte bli mycket bättre än så









Kommentarer :

#1: messan

Mmmm, vilken härlig helg du haft! Jag gillar pilgrimsmusslor massor:).Glassen såg himla god ut.Vad fint du gjort dina kaffe de ser precis ut som dom man får på fiket. Hur gör du för att få till snitsen?

Håller med dig MS är en skum sjukdom som inte alltid är lätt att förstå sig på.

Önskar dig en skön söndag!

Kramar

skriven
#2: maud

kram

skriven

Kommentera inlägget här :