glömska är ett gissel


nu för tiden är glömskan det jag tycker är svårast
jag skriver upp i almanackan
jag skriver minneslappar
jag lägger "kom ihåg" i mobilen
jag "tappar bort" orden


(lånad bild)

men vad hjälper det
närminnet sviker mig
hjärnan tappar ständigt bort ord
alltså vanliga ord
inte gamla ovanliga nästan aldrig använda ord
utan vardagsord

letar ständigt
måste fråga (irritationsmoment)
pratar "kring" för att hitta
SKÄMS så oerhört och blir frustrerad
ordet som varit min ständige vän och vapendragare

det jag just höll på med
är borta om nåt distraherar mig
det jag skulle säga
blir bara ett mummel och jag tappar "tråden"
jag blir irriterad och arg
jag pratar "tok"
alltså det kommer ut "fel" ord
jag blir nervös och osäker

MS retas ständigt med mig
är det inte spasmer, darrningar, smärta, trötthet
så gör den luckor i "hårddisken" i hjärnan
jag märker att jag börjat dra mig undan
för att inte "avslöjas"
eller så är det mina vänner som drar sig undan mig
för att jag blivit "underlig"

för jag är förändrad
och jag hatar det
kan inte förlika mig med MS alls
jag vill hitta tillbaka till glada, tokiga Irene

vill ha tillbaka mitt liv...NU !!

Kommentarer :

#1: Nilla

Du måste inte förlika dig med MS, inte acceptera... MEN det är jobbigt att leva i det förflutna, för där finns ingen kvar, där är du ensam...!



Ok, du är inte som förr kanske, en del vänner drar sig undan visst är det så. En del människor skräms av sjukdomar så är det och kommer att vara, men om de vänder dig ryggen var det då såna vänner du vill lägga din energi på?



Visst är vi vimsiga och glömmer saker, men ofta beror det kanske inte direkt på MS, utan på att vi är dåliga på att strukturera upp dagen och lägga energin på "rätt" sätt/saker då blir vi så trötta att det kognitiva sviktar lite... Men vad 17 jag har "friska" vänner som är lika vimsiga, och de stackarna har inget att skylla på! Vi har ju iaf MS att skylla på :)



Du har ditt liv Irene, och du har dig där... Ok, du är inte som för 10 år sen... Men vem är det?? Om du tänker efter så kanske du är bättre nu! 10 år klokare 10 år mer ödmjuk, mormor mm mm mm... :)



Jag menar, kom hit o prata då, jag pratar ju lika mycke tok jag :) Jag tänker inte låta MS styra mitt liv, låt den inte styra ditt heller! Visst får vi anpassa oss lite men i det stora hela har vi det ganska bra Irene! :)



Kram på dig!

skriven

Kommentera inlägget här :